Zoeken
Zoeken

Tandem-Driedaagse: leiderschap, management en cultuur

Training

Deze pagina delen:

Samen leidinggeven aan een professionele cultuur.

Als directeur en kwaliteitscoördinator houd je de school draaiende. Dit doe je samen met een divers team, bestaande uit mensen van verschillende leeftijden, ervaringen, persoonlijkheden en ambities. Hoe zorg je ervoor dat iedereen op één lijn zit? Wat is de impact van leiderschap op het team en de schoolorganisatie? Tijdens deze driedaagse training leer je hoe je effectief samenwerkt en jullie rol binnen de school invult. De kracht zit in teamspirit, discipline en mentale ruimte. Als tandem sturen we op een goede samenwerking met heldere afspraken en ruimte voor ontwikkeling en groei.  

Wat levert het op?

We laten je zien waarom het belangrijk is om samen te werken, heldere kaders te stellen en hoe je daarbij leiderschap niet uit het oog verliest. Met als doel dat leerkrachten op jouw school in een prettige omgeving kunnen werken en zich volledig kunnen richten op de ontwikkeling van leerlingen. Je leert om goed naar je team te kijken: hoe ziet het team eruit? Waar liggen de zorgen? Hoe los je problemen op? Hoe spreek je collega’s aan? Is iets een incident of een patroon? Is dit wat we willen? Na deze driedaagse training weet je precies waar je op moet letten en wat het grotere belang is van een goed functionerend team.

Bedoeld voor

In de driedaagse staat de samenwerking tussen de directeur en de kwaliteitscoördinator centraal. Ook zien wij regelmatig dat adjunct-directeuren of bouwcoördinatoren meedoen.

Directeur en kwaliteitscoördinator willen graag werken aan een energiek team. Met voorbeeldgedrag en goede gesprekken leg je daar als tandem een solide basis voor.

Op de eerste dag werken we vanuit een matrix waarin onderstaande kernbegrippen centraal staan;

·      Teamspirit.

·      Discipline.

·      Mentale ruimte.

We kijken samen naar de inhoud van deze begrippen; wat kenmerkt teamspirit, welke regels zijn voor ons belangrijk en hoe creëren we voldoende mentale ruimte. Met deze drie kernbegrippen als basis, kun je als tandem structureel werken aan het bevorderen en in stand houden van een positieve schoolcultuur.

In het onderwijs gaat er veel werktijd naar de waan van de dag. Deze kunnen we niet volledig wegnemen, maar wel minimaliseren door zicht te hebben op onze hoofd- en bijzaken en duidelijk te hebben wat er op ieders bordje ligt.

Tijdens deze bijeenkomst brengen we duidelijkheid in de complexiteit. We scheiden de hoofd- en bijzaken door te kijken wat ieders kerntaak is. Hoe zijn onze taken verdeeld? Doet iedereen in het team wat er op zijn/haar bordje ligt? En wat laten we eigenlijk bedoeld of onbedoeld liggen? Door duidelijkheid te creëren bevorderen we prettig werken.

Verder analyseren we als tandem bestaande dilemma’s binnen jouw school:

·      Zijn het er veel?

·      Hoe zijn ze ontstaan?

·      Hoe kunnen we ze doorbreken?

·      Wat moet ons plan van aanpak zijn?

Voor iedere directeur en kwaliteitscoördinator geldt dat we ook weleens mensen moeten aanspreken. Tijdens de derde dag zetten we in op het voorkomen van deze gesprekken en het voeren van deze gesprekken met behoud van de relatie daar waar ze toch nodig zijn.

Ook gaan we tijdens deze derde dag praktisch aan de slag met de optimale samenwerking tussen directeur en kwaliteitszorgcoördinator.

Tijdens bijeenkomst 3 kijken we naar de verschillende patronen die er ontstaan in gesprekken tussen volwassenen. Ook verkennen we het belang van het tijdig aanspreken op basis van heldere afspraken en regels.

In de driedaagse staat de samenwerking tussen de directeur en de kwaliteitscoördinator centraal. In deze bijeenkomst maken we het praktisch: wat betekent dit voor ons? Hoe ziet de ideale samenwerking tussen het tandem eruit? Wat merkt het team daarvan? En welke stappen gaan we daar samen de komende tijd in zetten? We komen tot ontwikkeldoelen waar we als tandem de komende periode aan willen werken.

Totaal aantal SBU: 24 (18 contacturen en 6 uren reflectie).

We werken voor het maken van opdrachten in de Cedin Academie

Na afloop van de training kun je gedurende 6 maanden gebruikmaken van kosteloze ondersteuning per e-mail.

“Het is een waardevolle training geweest. De afbakening tussen de rollen: teamlid, intern begeleider en directeur zijn nu absoluut helder.

De leraar is verantwoordelijk voor goed onderwijs. De intern begeleider heeft een adviserende rol, adviseert uitsluitend op verzoek en oordeelt niet. Als directeur word ik alleen ingeschakeld als het niet anders kan. En dat is nog maar zelden.

We weten nu allemaal wat er op ons bordje ligt. De lijnen zijn duidelijk. We komen niet meer in elkaars vaarwater.”

Mark Woltman, Openbaar Onderwijs Emmen

 

“Samen op de tandem, als directeur en Ib-er, was voor ons een eyeopener! Het oer-conflict van het onderwijs herkennen en erkennen is gewoon waardevol. De dilemma’s binnen een school bespreken? Dat doe je binnen je team!

En afspraken maken? Dat kan in 7 regels, meer is echt niet nodig.” 

Jitske Cats en Geert Braaksma, CBO De Greiden

 

“De Tandem-Driedaagse die Nicole en ik hebben gevolgd was leerzaam en prettig.

De ontspannen wijze van lesgeven, de humoristisch confronterende manier van doen. Ik heb het meest geleerd van het woord beroepsernst en ook van de regels die je nodig hebt om een team draaiende te houden.

En het belang van een goede en duidelijke relatie met ouders.”

Diane Duin, Stichting Leerzaam West Friesland

Inschrijven

26 januari 2026
10:00 - 17:00Hoogeveen
Inschrijven
Meer info & prijs
12 februari 2026
10:00 - 17:00Deventer
Inschrijven
Meer info & prijs
20 april 2026
10:00 - 17:00Alkmaar
Inschrijven
Meer info & prijs

Naam dynamisch

Functie dynamisch