Zoeken
Zoeken

Anders organiseren

Aanbod

Het onderwijs is altijd in beweging. Bij Cedin ondersteunen en begeleiden we scholen die kleine en grote stappen willen zetten in het anders organiseren van hun onderwijs. Met als doel: kinderen het beste onderwijs bieden.

Gratis webinar

Groeien met de Graankorrelmethode: korte, gerichte feedback voor leerkrachten

In dit webinar maak je kennis met de Graankorrelmethode. We laten zien hoe je met kleine, behapbare feedback direct een verschil maakt: kwalitatief betere lessen en gemotiveerde leerlingen én leerkrachten. Je ontdekt hoe je leerkrachten sneller succeservaringen kunt laten opdoen. Doordat je vaker in de klas bent, raken leerkrachten hieraan gewend en kun je nóg beter de vinger aan de pols houden.

Begeleiding

Begeleidingstraject Thematisch werken in het onderwijs

Begeleiding

Goud Onderwijs

De kwaliteit van het lesgeven verhogen, het gedrag van de leerlingen effectief sturen, en tegelijkertijd ook nog de teamcultuur professionaliseren? Het kan. Een grondige, driejarige pilot toont aan dat Goud Onderwijs leidt tot duurzame kwaliteitsverbetering en daarmee tot gelijkere kansen.

Begeleiding

OA²SE

OA²SE is een concept waarmee het onderwijs op een andere manier wordt vormgegeven in de hele school. Er wordt thematisch gewerkt aan onder andere 21e eeuwse vaardigheden, digitale geletterdheid, nieuwsgierigheid en creativiteit. Wereldoriëntatie, taal, onderzoekend & ontdekkend leren en spel komen bij elkaar.

Begeleiding

Goed inrichten van een krachtig Integraal Kindcentrum (IKC)

Cedin biedt ondersteuning, advies en praktische handvatten voor het vormgeven van jullie IKC!

Webinar

Essentiële vaardigheden voor goede oudergesprekken

Hoe voorkom je als onderwijsprofessional tijdens oudergesprekken lastige situaties met weerstand, aanvallende en verdedigende reacties, en soms zelfs agressie?

E-learning

Timemanagement in het onderwijs

Met deze e-learning krijg je inzicht in je tijdbesteding en je taken. We geven je vervolgens tips en handvatten hoe je hier wat meer grip op kunt krijgen.

E-learning

Agile werken in schoolteams

Je leert hoe je in het onderwijs met collega’s op een prettige manier kunt samenwerken met instrumenten zoals Scrum, Kanban en Retrospectives.

Webinar

Krachtige en efficiënte flitsbezoeken uitvoeren in de klas

Hoe hou je zicht op het didactisch pedagogisch handelen van jouw leerkrachten, zonder dat het je teveel tijd kost? Flitsbezoeken is daarvoor een mooi middel.

Webinar

Psychologische veiligheid in schoolteams

Hoe creëer je vrijmoedigheid bij jezelf en andere teamleden? Wat heb jij nodig om in ontwikkeling te blijven? Dit webinar geeft hier een aanzet toe.

Webinar

Waarderende gesprekken voeren met collega’s

Het waarderende gesprek is een krachtig instrument voor positieve verandering binnen de school. Dit webinar gaat over het nut, de aanpak en het resultaat.

Training

Zelf aan de slag met intervisie

Intervisie is een effectieve manier om als team gezamenlijk de eigen deskundigheid te vergroten en uit te diepen.

Het traditionele onderwijs is niet meer toereikend voor onze kinderen. Naast het meegeven van een goede uitgebreide basiskennis moeten we de kinderen vaardigheden aanleren die passen bij het functioneren in de maatschappij van de toekomst.

Wie zijn onderwijs anders durft te organiseren, boekt daar winst op. Zowel de leerling áls de leerkracht. Er wordt door het onderwijs anders te organiseren namelijk recht gedaan aan verschillen. Talenten krijgen hierdoor kans zich te ontwikkelen. Bovendien zijn 21e eeuwse vaardigheden essentieel bij een goede voorbereiding op het voortgezet onderwijs en aansluiten op nieuwe beroepen.

De vraag die vaak bij scholen opkomt: ‘Moet ik bij anders organiseren van het onderwijs mijn hele schoolorganisatie omgooien en letterlijk de muren doorbreken?’

Ons antwoord: ‘Dat kan, maar het kan ook heel klein.’  Voorop staat dat er in ieder geval kwalitatief goed onderwijs geboden wordt. Hoe er binnen jouw school vervolgens vorm wordt gegeven aan anders organiseren is afhankelijk van de visie van jouw school.

  • Hoe organiseer ik mijn onderwijs structureel anders? Bijvoorbeeld met groepsdoorbrekend werken, of in units. En waar moeten we precies rekening mee houden?
  • Welke rol heb ik als leerkracht als we het onderwijs anders organiseren?
  • Hoe kunnen de verschillende rollen die nodig zijn zo optimaal en effectief mogelijk ingezet worden?
  • Hoe kunnen we de verschillende talenten en competenties van leraren en ander personeel beter benutten?
  • Hoe werk ik optimaal met combinatiegroepen? Hoe richt je combinatiegroepen in?
  • Hoe komen we tot een doorgaande lijn zelfstandig spelen, werken en leren in de school? Hoe zetten we daarbij dag- en weektaken en planborden in?
  • Welke rol heeft de rijke leeromgeving op onze school? Hoe geef ik een leerplein vorm?
  • Hoe maken we zaakvakonderwijs betekenisvoller voor kinderen en voldoen we toch aan de kerndoelen?
  • Hoe kan ik de nieuwe inzichten van ICT, bijvoorbeeld blended learning, toepassen?
  • Hoe observeer ik de ontwikkeling van het kind en hoe leg ik dat vast?

Als je met je team het onderwijs anders wilt organiseren, dan is onze begeleiding bij dit proces altijd toegespitst op de specifieke situatie in jouw school en jouw team. De ambities die je als school hebt, bepalen de intensiviteit van het begeleidingstraject. Voorwaarde voor elk traject is het hebben van een heldere visie, maar ook hierin kunnen we samen aan de slag!

De ervaring leert dat het samen optrekken in het proces prettig werkt, evenals het werken met een stuurgroep. Op die manier kan er voortdurend gemonitord worden hoe de kanteling verloopt, hoe hoog het tempo van de begeleiding kan en moet zijn en waar men in de praktijk tegenaan loopt. Samen maken we een plan en een planning. Loopt het tussendoor anders, dan schakelen we met je mee.

Podcasts

In deze podcastreeks delen we inzichten over hoe je leerlingen en leerkrachten in hun kracht kunt zetten door je onderwijs anders te organiseren. We bespreken hoe je thematisch kunt werken met OA²SE en wat het je oplevert als je met Kansrijke Combinatiegroepen aan de slag gaat.

Artikelen

Hieronder vind je relevante artikelen over het anders organiseren van je onderwijs.

Downloads

In deze gratis downloads vind je handige tips en trucs om direct mee aan de slag te gaan.

Adviseurs

Ellen Kiers

Adviseur

Nico Woudwijk

Adviseur

Roeland Omlo

Adviseur

Manon Hof-Steennis

Adviseur

Stefan van der Worp

Adviseur

Anita de Bie

Adviseur

Het traditionele onderwijs is niet meer toereikend voor onze kinderen. Naast het meegeven van een goede uitgebreide basiskennis moeten we de kinderen vaardigheden aanleren die passen bij het functioneren in de maatschappij van de toekomst.

Wie zijn onderwijs anders durft te organiseren, boekt daar winst op. Zowel de leerling áls de leerkracht. Er wordt door het onderwijs anders te organiseren namelijk recht gedaan aan verschillen. Talenten krijgen hierdoor kans zich te ontwikkelen. Bovendien zijn 21e eeuwse vaardigheden essentieel bij een goede voorbereiding op het voortgezet onderwijs en aansluiten op nieuwe beroepen.

De vraag die vaak bij scholen opkomt: ‘Moet ik bij anders organiseren van het onderwijs mijn hele schoolorganisatie omgooien en letterlijk de muren doorbreken?’

Ons antwoord: ‘Dat kan, maar het kan ook heel klein.’  Voorop staat dat er in ieder geval kwalitatief goed onderwijs geboden wordt. Hoe er binnen jouw school vervolgens vorm wordt gegeven aan anders organiseren is afhankelijk van de visie van jouw school.

  • Hoe organiseer ik mijn onderwijs structureel anders? Bijvoorbeeld met groepsdoorbrekend werken, of in units. En waar moeten we precies rekening mee houden?
  • Welke rol heb ik als leerkracht als we het onderwijs anders organiseren?
  • Hoe kunnen de verschillende rollen die nodig zijn zo optimaal en effectief mogelijk ingezet worden?
  • Hoe kunnen we de verschillende talenten en competenties van leraren en ander personeel beter benutten?
  • Hoe werk ik optimaal met combinatiegroepen? Hoe richt je combinatiegroepen in?
  • Hoe komen we tot een doorgaande lijn zelfstandig spelen, werken en leren in de school? Hoe zetten we daarbij dag- en weektaken en planborden in?
  • Welke rol heeft de rijke leeromgeving op onze school? Hoe geef ik een leerplein vorm?
  • Hoe maken we zaakvakonderwijs betekenisvoller voor kinderen en voldoen we toch aan de kerndoelen?
  • Hoe kan ik de nieuwe inzichten van ICT, bijvoorbeeld blended learning, toepassen?
  • Hoe observeer ik de ontwikkeling van het kind en hoe leg ik dat vast?

Als je met je team het onderwijs anders wilt organiseren, dan is onze begeleiding bij dit proces altijd toegespitst op de specifieke situatie in jouw school en jouw team. De ambities die je als school hebt, bepalen de intensiviteit van het begeleidingstraject. Voorwaarde voor elk traject is het hebben van een heldere visie, maar ook hierin kunnen we samen aan de slag!

De ervaring leert dat het samen optrekken in het proces prettig werkt, evenals het werken met een stuurgroep. Op die manier kan er voortdurend gemonitord worden hoe de kanteling verloopt, hoe hoog het tempo van de begeleiding kan en moet zijn en waar men in de praktijk tegenaan loopt. Samen maken we een plan en een planning. Loopt het tussendoor anders, dan schakelen we met je mee.