Zoeken
Zoeken

Interactief voorlezen en de verteltafel

Bijeenkomst

Deze pagina delen:

De taalontwikkeling bij jonge kinderen van 0 tot 7 jaar is enorm belangrijk. Een kind is in deze ontwikkeling nooit hetzelfde. Als professional heb je een belangrijke taak om de taalontwikkeling breed te stimuleren. Een speelse en effectieve manier om taal aan te bieden is het interactief voorlezen. Het interactief voorlezen heeft o.a. een positief effect op de woordenschatontwikkeling van kinderen. Bij interactief voorlezen praat je voor, tijdens en na het voorlezen met de kinderen over het verhaal. Je stelt bijvoorbeeld vragen over de gebeurtenissen en de personages in het verhaal. Daarnaast kun je kinderen uitnodigen om verbanden te leggen, zowel binnen het verhaal als daarbuiten. En je kunt nieuwe woorden introduceren in de voorleestekst of tijdens je interactie met de kinderen. Vaak worden er allerlei attributen bij gebruikt om de woorden die aan bod komen tastbaar en visueel te maken voor de kinderen.

Tijdens deze bijeenkomst gaan we interactief aan de slag met boeken! We nemen je mee in het belang van het interactief voorlezen en de verteltafel en hoe je daar mee kunt (gaan) werken. Het uitkiezen van goede boeken voor jonge kinderen, het stellen van gedifferentieerde vragen, vaardigheden bij het interactief voorlezen en het ontwerpen van een mooie verteltafel komt aan bod.

Duur: 2,5 uur

Na afloop van deze bijeenkomst:

  • Heb je kennis ontvangen over interactief voorlezen en de verteltafel;
  • Heb je geoefend met het stellen van verschillende soorten vragen
  • Ben je je bewust van je boeken- en voorlees aanbod voor verschillende leeftijden

Deze bijeenkomst is bedoeld voor: pedagogisch professionals, pedagogisch coaches, leerkrachten van groep 1 en 2 en IB’ers.

Inschrijven

Naam dynamisch

Functie dynamisch