Zoeken
Zoeken

Lesgeven aan NT2-leerlingen

Leergang

Deze pagina delen:

Een klas vol leerlingen die niet alleen Nederlands spreken, maar ook andere talen beheersen. Het komt steeds vaker voor. Wat betekent dit voor jouw handelen voor dit kind in deze klas? Hoe pas jij je lessen zo aan dat NT2- en meertalige leerlingen gemakkelijker leren en beter mee kunnen doen in de groep?

In deze leergang leer je hoe je lessen zoals taal/Nederlands, lezen, rekenen/wiskunde en ander vakken afstemt op de onderwijsbehoefte van de NT2-leerling. Daarnaast belichten we de pedagogische aspecten, zoals het lesgeven met aandacht voor trauma’s, het bevorderen van de sociaal-emotionele ontwikkeling door coöperatief leren en het belang van het stimuleren van de moedertaal voor het leerproces en de identiteitsvorming.

Handelingsgericht werken

Deze leergang gebruikt de fasen van de HGW cyclus als onderlegger. Deze cyclus bestaat uit: leerling in beeld, doelen stellen, aanbod en instructies afstemmen en monitoren. Je krijgt per fase alle benodigde kennis en vaardigheden gericht op de NT2 leerling. Je oefent met opdrachten in en voor je eigen praktijk.

Bedoeld voor

Deze leergang is relevant voor alle leerkrachten en docenten die te maken hebben met NT2- en/of meertalige leerlingen in hun klas. Of ze nu volledig onbekend zijn met de Nederlandse taal, al wat Nederlands spreken, of zelfs goed lijken te zijn in het Nederlands maar toch achterblijven qua prestaties. Het maakt niet uit of je werkt op een AZC-school, reguliere basisschool of in het voortgezet onderwijs.

Let op: Wil jij graag een meer overstijgende rol gericht op NT2-leerlingen binnen jouw school en/of schoolbestuur? Dan past onze leergang coördinator NT2 beter bij jou. Deze leergang leidt op tot coördinator. Kennis en inzichten zet je als coördinator in om je team te informeren, met collega’s mee te kijken en feedback of coachgesprekken te voeren. In de leergang coördinator NT2 bieden we je diverse tools om deze overstijgende rol vorm te geven zodat je leerkrachten binnen jouw school en/of school bestuur goed kunt bijstaan.

 

Blok 1: de leerling in beeld

·       Kennis van meertaligheid;

·       Ruimte geven aan de moedertaal in de klas;

·       Kennis van taalleren (taalleerfasen, taalleermechanisme en de rol van feedback)

·       Talent herkennen;

·       NT2 of TOS;

·       Taal, identiteit en culturele diversiteit in de klas.

 

Blok 2: doelen en leerlijnen

·       Werken met de leerlijn LOWAN en ECA;

·       Intensiveren en versnellen;

·       De rijke leeromgeving;

·       Kwaliteit van het taalaanbod;

·       Traumasensitief onderwijs.

 

Blok 3: aanbod afstemmen en uitvoeren, deel 1

·       NT2-didactiek bij taal en spelling;

·       NT2-proof rekenonderwijs;

·       Effectief woordenschatonderwijs;

·       Taalsteun bij begrijpend lezen en de zaakvakken.

 

Blok 4: aanbod afstemmen en uitvoeren, deel 2

·       Leren lezen in een nieuwe taal;

·       Stimuleren van interactie (mondeling + schriftelijk);

·       Praten over interessante thema’s;

·       Meertalige taalronde;

·       Inzet van schema’s en taalsteunmiddelen.

 

Blok 5: toetsen en monitoring

·       Beschikbare en geschikte toetsen;

·       Regels en uitzonderingen;

·       Observeren (formatieve evaluatie).

Gedurende 7 maanden ca. 2 uren per week.

Voor het behalen van het certificaat maak je minimaal 75% van de opdrachten en ben je minimaal 4 van de 5 inhoudelijke intervisies aanwezig. Je krijgt op de ingeleverde opdrachten individueel feedback van (één van) de trainer(s). De leergang kent een aantal verplichte opdrachten waaronder de eindopdracht; deze presenteer je tijdens de laatste bijeenkomst.

Je houdt een maand na afloop van de leergang toegang tot de online Cedin Academie. Het is dan nog mogelijk om opdrachten in te halen die nodig zijn voor het behalen van je certificaat.

 

Inschrijven

17 september 2026
15:30 - 17:00Online (Teams)
Inschrijven
Meer info & prijs

Naam dynamisch

Functie dynamisch