Home » 5 tips voor het omgaan met slimme peuters
Heb je in jouw groep ook peuters die heel slim zijn en verder lijken te zijn dan de andere kinderen? Ze lijken al toe aan de basisschool. Ze stellen vragen die je niet verwacht en spelen liever met oudere kinderen. Of ze zijn snel verveeld: je blijft nieuw materiaal aanslepen, maar in korte tijd zijn ze het al weer zat. Het zou zo maar eens kunnen dat je te maken hebt met een peuter met een ontwikkelingsvoorsprong. Qua leeftijd een peuter, maar in doen, denken en spel lijkt het niet meer in de peutergroep te passen. Hoe kun je deze kinderen toch uitdagen in je groep? Wij geven je 5 tips:
1. Voeg cognitieve uitdagingen toe
In de inrichting van je lokaal zijn er veel mogelijkheden om cognitieve uitdaging toe te voegen. Zo kun je in de zandtafel kiezels met letters of cijfers toevoegen. Je kunt woorden kleien. Hang een wereldkaart in je lokaal, of een poster van het menselijk lichaam. En in de leeshoek kun je mooie informatieve boeken of prentenboeken over het thema kwijt. Zorg er tenslotte voor dat je materialen en spellen in de groep hebt, die uitdagend zijn. Bijvoorbeeld materialen uit een kleutergroep en puzzels tot en met 100 stukjes.
2. Kies een routine voor uitdaging
Gebruik de dagelijkse routine om deze kinderen uit te dagen.
3. Koppel vaardigheden en inhoud aan elkaar
Koppel bij het spel vaardigheden en inhoud aan elkaar. Zo kun je bij het stuiteren of overgooien van een bal allerlei begrippen bespreken, zoals hoog en laag, of tellen. Ook kun je in de bouwhoek en bij een knutselwerkje al beginnen met hypothetische vragen: wat zou er gebeuren als…? Stel dat we de knikkerbaan hoger bouwen, is de knikker dan ook eerder beneden? Open vragen zijn hierbij erg belangrijk:
4. Ga met ouders in gesprek
Leg je observaties vast en ga in gesprek met ouders. Wat herkennen zij? Wat werkt thuis wel of niet? Misschien hebben de ouders nog meer voorbeelden van wat hun kind al kan of thuis laat zien. Of met welk speelgoed of onderwerp hun kind geboeid bezig kan zijn. Samen kom je het verst!
5. Schakel op tijd hulp in
Werken de tips onvoldoende? Schakel op tijd hulp in. Iemand met kennis over een ontwikkelingsvoorsprong kan je helpen het kind zo goed mogelijk te begeleiden. Zo kan de pedagogisch coach bijvoorbeeld meekijken in de groep, of misschien kun je alvast contact leggen met de IB-er van school.
Cedin is dé organisatie voor iedereen die de kwaliteit van zijn onderwijs duurzaam wil versterken. Dagelijks trainen, coachen en adviseren wij onderwijsprofessionals in heel Nederland. Dat doen we altijd praktijkgericht, zodat je er morgen mee verder kunt.
Ontwerp en realisatie: NIO Communicatie & Internet
Congres van Goed naar Goud | 26 maart in Houten | Keynotes: Doug Lemov & Pedro de Bruyckere
Bekijk hier het programma en schrijf je in!“Close Reading is een aanpak om het leesplezier weer terug te krijgen!”
Lees hier het artikel