Home » Adequaat analyseren
School in beeld, groep in beeld, kind in beeld
Evalueren aan de hand van data en ernaar handelen
Het evalueren van gestelde onderwijsdoelen is belangrijk. Het geeft jou als onderwijsprofessional zicht op de ontwikkeling van de groep op het gebied van bijvoorbeeld technisch en begrijpend lezen, spelling, rekenen of sociaal-emotioneel. Een evaluatie geeft ook inzicht in de effectiviteit van jouw handelen. Het laat bovendien zien welke leerling meer of een ander soort aandacht verdient. Om goed te kunnen evalueren is het noodzakelijk de data van je school, groep of kind adequaat te analyseren. Dat betekent dat je weet wat je in beeld kunt brengen en welke vragen je kunt beantwoorden met het analyseren ervan.
Deze training maakt je vaardig in het analyseren van de eigen data. Hierbij focussen we vooral op het analyseren van de niet-methode gebonden toetsen, maar staan we ook stil bij alle soorten beschikbare data om de ontwikkeling van een leerling te beschrijven. Je ontvangt adviezen over de meest handige overzichten en we verhelderen de gebruikte terminologie.
Om de onderwijsresultaten van een school in kaart te brengen, is het van belang om de schoolweging af te zetten tegen de ambities van jouw school. Welke schooleigen doelen stel je op basis van welke gegevens?
Vervolgens gebruik je je eigen data om tot een passende schoolanalyse te komen voor een vakgebied naar keuze. Hierbij zijn de analysevragen voor de tandem directie & intern begeleider een handig hulpmiddel.
Na afloop van deze bijeenkomst kun je op dezelfde wijze de analyses op schoolniveau maken voor de andere vakgebieden.
Doelstellingen bijeenkomst 1
Bedoeld voor: Schoolleiders en intern begeleiders.
Studiebelasting: 3 uur contacttijd en 1 uur zelfstudietijd.
Om de ontwikkeling van de individuele leerlingen op het gebied van technisch en begrijpend lezen, spelling, rekenen en sociaal-emotionele ontwikkeling te volgen, maak je een analyse op basis van voorbeelddata: je kijkt naar de vaardigheidsgroei tussen meerdere meetmomenten en hoe deze zich verhoudt tot de indeling in niveaugroepen (I – V).
Hiervoor worden de opbrengsten van eigen individuele leerlingen geanalyseerd, waarbij de resultaten worden vergeleken met resultaten van eerdere leerjaren en aandachtspunten op het gebied van leerkrachthandelen worden voorgesteld.
Doelstellingen bijeenkomst 2
Bedoeld voor: leerkrachten, bouwcoördinatoren, intern begeleiders
Studiebelasting: 5 uur contacttijd en 2 uur zelfstudietijd.
Om de ontwikkeling van de individuele leerlingen op het gebied van technisch en begrijpend lezen, spelling, rekenen en sociaal-emotionele ontwikkeling te volgen, maak je een analyse op basis van voorbeelddata: je kijkt naar de vaardigheidsgroei tussen meerdere meetmomenten en hoe deze zich verhoudt tot de indeling in niveaugroepen (I – V).
Hiervoor worden de opbrengsten van eigen individuele leerlingen geanalyseerd, waarbij de resultaten worden vergeleken met resultaten van eerdere leerjaren en aandachtspunten op het gebied van leerkrachthandelen worden voorgesteld.
Doelstellingen bijeenkomst 3
Voor wie?
Leerkrachten, bouwcoördinatoren, intern begeleiders
Studiebelasting
5 uur contacttijd en 2 uur zelfstudietijd.
Er is nog geen startdatum bekend. Wil je een seintje ontvangen als deze training weer van start gaat?
Houd mij op de hoogteAdviseurs
Cedin is dé organisatie voor iedereen die de kwaliteit van zijn onderwijs duurzaam wil versterken. Dagelijks trainen, coachen en adviseren wij onderwijsprofessionals in heel Nederland. Dat doen we altijd praktijkgericht, zodat je er morgen mee verder kunt.
Ontwerp en realisatie: NIO Communicatie & Internet
Congres van Goed naar Goud | 26 maart in Houten | Keynotes: Doug Lemov & Pedro de Bruyckere
Bekijk hier het programma en schrijf je in!“Close Reading is een aanpak om het leesplezier weer terug te krijgen!”
Lees hier het artikel