Zoeken
Zoeken

Kwalitatief analyseren bij begrijpend lezen en spelling

Training

Deze pagina delen:

In deze training leer je als leerkracht om op een meer kwalitatieve manier te analyseren bij begrijpend lezen en spelling. In plaats van alleen te kijken naar toetsresultaten, richten we ons op het doorgronden van de denkprocessen van leerlingen. Hoe komen zij tot hun antwoorden? Wat zegt hun aanpak over hun begrip of strategie?

Je leert tijdens deze training te werken vanuit een procesgerichte benadering:

  • Je leert het werk van leerlingen te analyseren met oog voor hun denkstappen.
  • Je observeert hoe leerlingen tot antwoorden komen.
  • Je voert gerichte gesprekken met leerlingen om hun redeneringen te achterhalen.

Deze aanpak helpt je om beter aan te sluiten bij de onderwijsbehoeften van je leerlingen en gerichter ondersteuning te bieden.

Bedoeld voor:
Leerkrachten en kwaliteitscoördinatoren.

Over de training
De training heeft twee modules. Elke module is een bijeenkomst van 2,5 uur. Je kunt er ook voor kiezen om één module te volgen.

 

Je herkent het vast wel. Veel leerlingen vinden begrijpend lezen lastig en je vraagt af hoe je ze verder kunt helpen. In deze bijeenkomst krijg je theoretische achtergrondinformatie en praktische handvatten hoe je dat kan doen.  We gaan geen toetsgegevens analyseren, maar het accent leggen op het formatief evalueren. Dit doen we door een kwalitatieve analyse te maken. Gerichte observaties en gesprekken met leerlingen zijn daarbij een hulpmiddel, om te komen tot gerichte interventies.

Om goede interventies te kunnen bedenken, gaan we eerst kijken wat er nodig is om een tekst goed te kunnen begrijpen. Je zult ontdekken dat er verschillende oorzaken zijn waardoor leerlingen moeite hebben om een tekst te begrijpen en dat ieder probleem zijn eigen oplossing heeft. Je leert hoe je je eigen handelen kan afstemmen op de onderwijsbehoeften van jouw leerlingen.

Aan het eind van de bijeenkomst heb je een goed gevulde koffer met kennis en tools om jouw leerlingen écht een stapje verder te brengen.

Veel leerkrachten zijn gewend om spellingsresultaten te analyseren door te kijken welke spelling categorieën een leerling nog niet beheerst en daar vervolgens extra aandacht aan te besteden. Dat is op zich prima. Het blijkt alleen dat het in de praktijk lastig is om al die categorieën opnieuw te gaan herhalen afgestemd op wat die leerling nodig heeft.

 

In deze bijeenkomst focussen we ons op de kwalitatieve analyse van spelling. Dat betekent dat je gaat kijken naar dictees, dat je leerlingen observeert en met ze in gesprek gaat over hun denkprocessen. We gaan in deze bijeenkomst geen LVS toetsgegevens analyseren en foutenanalyses maken. Wat je wel gaat doen is een omslag maken van analyseren op output naar formatief evalueren op het spellingproces.

Om meer grip te krijgen op het spellingproces van je leerling leer je hoe dit proces verloopt en wat een effectieve didactische aanpak is. Je leert in de bijeenkomst hoe je het observeren en analyseren van denkprocessen en dictees kan doen en hoe je vervolgens tot goede interventies komt om jouw leerlingen een stapje verder te helpen.

Aan het einde van deze bijeenkomst weet jij hoe je een nog effectievere en ook aantrekkelijke spellingles kan geven, waarbij je jouw leerlingen nog beter kan ondersteunen als ze moeite hebben met spelling.

Inschrijven

Adviseurs

Heb je vragen over deze training of ben je benieuwd of de training bij jou/jouw team past? Neem dan contact op met de adviseur of vraag trainingsadvies aan.

Naam dynamisch

Functie dynamisch