Zoeken
Zoeken

Basistraining hoogbegaafdheid

Training

Deze pagina delen:

Hoe bied je passend onderwijs aan hoogbegaafde leerlingen? Het ondersteunen van deze leerlingen brengt uitdagingen met zich mee. Hoe creëer je een omgeving waarin gelijke kansen worden geboden door middel van aangepast aanbod? Hoe zet je goed klassenmanagement in om bij te dragen aan gedifferentieerd lesgeven? In deze training ligt de focus op de basisondersteuning in de klas. De praktische tips en inzichten kun je direct toepassen in je eigen klas.

Inhoud per bijeenkomst

De training vergroot je basiskennis- en vaardigheden aan de hand van vier thema’s:

  1. Signaleren – Welke kenmerken kennen we vanuit de literatuur? Zowel naar cognitieve- als zijnskenmerken komen aan bod. Welke middelen kun je inzetten ter ondersteuning van de signalering?
  2. Passend aanbod Compacten en Verrijken (materialen) – Hoe geef je binnen de reguliere groep vorm aan een passend aanbod? We gaan in op het belang van compacten en verrijken en maken vervolgens een praktische vertaalslag. Wat vraagt dit van je klassenmanagement? Hoe kun je je lessen compacten? Hoe kun je tijd maken voor begeleiding? Welke materialen kun je inzetten voor verrijking?
  3. Passend aanbod Lessen verrijken met de Taxonomie van Bloom – Vanuit de theorie van de Taxonomie van Bloom, met daarin de drie domeinen; cognitief, affectief en psychomotorisch, gaan we praktisch aan de slag met het verrijken van een eigen les of thema.
  4. Coachen en begeleiden – Welke begeleidingsbehoefte hebben deze leerlingen en hoe kun je daar mee omgaan? We bespreken diverse middelen en materialen die je in kunt zetten bij coaching en begeleiding van leerlingen​.

Voordat we beginnen met de training, vragen we je om een nulmeting in te vullen. Deze nulmeting helpt ons om een duidelijk beeld te krijgen van je huidige situatie en behoeften als het gaat om het ondersteunen van hoogbegaafde leerlingen in jouw klas. Het invullen van deze meting zal ons helpen de training beter af te stemmen op jouw specifieke behoeften en om je waardevolle inzichten en ondersteuning te bieden.

Zodra een school deze training op schoolniveau afneem, zal er naast de nulmeting ook een verdiepende intake plaatsvinden. Tijdens deze intake zullen we dieper ingaan op de specifieke context en uitdagingen binnen de school, zodat we een nog beter beeld krijgen hoe we het beste kunnen ondersteunen in het bieden van passend onderwijs aan hoogbegaafde leerlingen.

Tijdens de training leren we van en met elkaar, wissel je ervaringen uit en doe je nieuwe inzichten op die je direct in de praktijk kunt toepassen. Het uiteindelijke doel is om de basisondersteuning in de klas te versterken en om een inclusieve leeromgeving te creëren.

Na de training vragen we je om een eindmeting in te vullen. Deze eindmeting helpt ons om een beeld te krijgen van je ontwikkeling gedurende de training en om te begrijpen hoe je nieuwe inzichten en vaardigheden hebt toegepast in je eigen praktijk. Als de training is afgenomen op schoolniveau vindt er ook een eindevaluatie plaats, om te kijken wat de training heeft opgeleverd en welke aandachtspunten voor het vervolg er eventueel nog liggen.

Individuele deelnemers of schoolteams met een minimale basiskennis op het gebied van hoogbegaafdheid. Bij twijfel kan je overleggen met één van onze adviseurs.

De training bestaat uit 4 bijeenkomsten van 2 tot 2,5 uur, optioneel aangevuld met keuzemodules. Na elke bijeenkomst voer je een (verwerkings)opdracht uit.

Voor de studiebelasting moet je dus rekening houden met 8 tot 10 uur contacttijd en aanvullend 4 tot 6 uur zelfstudietijd.

Om het aanbod te personaliseren en aan te kunnen sluiten bij de beginsituatie van de verschillende deelnemers, is er een aantal keuzemodules beschikbaar. Deze kun je los afnemen:

Inschrijven

Adviseurs

Heb je vragen over deze training of ben je benieuwd of de training bij jou/jouw team past? Neem dan contact op met de adviseur of vraag trainingsadvies aan.

Naam dynamisch

Functie dynamisch