Home » Begeleidingstraject Op weg naar anders organiseren
Het traditionele onderwijs, het jaarklassensysteem, blijkt niet de ruimte te bieden die kinderen nodig hebben in deze tijd. Naast het meegeven van een goede uitgebreide basiskennis willen we de kinderen vaardigheden aanleren die passen bij het functioneren in de maatschappij van de toekomst.
Wie zijn onderwijs anders durft te organiseren, boekt daar winst op. Voor zowel de leerling als de leerkracht, op cognitief en pedagogisch vlak, waarbij recht wordt gedaan aan verschillen en talenten de kans krijgen zich te ontwikkelen. Dit sluit aan bij het leren in de 21e eeuw en is een goede voorbereiding op het voortgezet onderwijs. Door het doorbreken van het traditionele jaarklassensysteem ontstaan nieuwe mogelijkheden.
De vraag die dan vaak bij scholen opkomt is: ‘Moet ik bij anders organiseren van het onderwijs mijn hele schoolorganisatie omgooien en letterlijk de muren doorbreken?’ Ons antwoord: ‘Dat kan, maar het kan ook heel klein.’ Voorop staat in ieder geval dat er kwalitatief goed onderwijs geboden wordt, je staat immers aan de basis die je legt bij de kinderen voor hun toekomst.
Cedin begeleidt teams bij het anders organiseren van het onderwijs. Onze begeleiding bij dit proces is altijd toegespitst op de specifieke situatie in jouw school en jouw team. De ambities die je als school hebt, bepalen de intensiteit van het begeleidingstraject. Voorwaarde voor elk traject is het hebben van een heldere visie, maar ook hierin kunnen we samen aan de slag!
Als je juist klein wilt beginnen, kun je denken aan begeleiding bij het vormgeven van een leerplein of het samenwerken tussen verschillende groepen.
De ervaring leert dat het samen optrekken in het proces prettig werkt, evenals het werken met een stuurgroep. Op die manier kan er voortdurend gemonitord worden hoe de kanteling verloopt, hoe hoog het tempo van de begeleiding kan en moet zijn en waar men in de praktijk tegenaan loopt. Samen maken we een plan en een planning. Loopt het tussendoor anders, dan schakelen we met je mee.
Het aantal bijeenkomsten is afhankelijk van de inhoud van het begeleidingstraject.
Scholen die hun onderwijs anders willen organiseren.
Er is nog geen startdatum bekend. Wil je een seintje ontvangen als deze training weer van start gaat?
Houd mij op de hoogteAdviseurs:
Cedin is dé organisatie voor iedereen die de kwaliteit van zijn onderwijs duurzaam wil versterken. Dagelijks trainen, coachen en adviseren wij onderwijsprofessionals in heel Nederland. Dat doen we altijd praktijkgericht, zodat je er morgen mee verder kunt.
Ontwerp en realisatie: NIO Communicatie & Internet
Congres van Goed naar Goud | 26 maart in Houten | Keynotes: Doug Lemov & Pedro de Bruyckere
Bekijk hier het programma en schrijf je in!“Close Reading is een aanpak om het leesplezier weer terug te krijgen!”
Lees hier het artikel