Zoeken
Zoeken

Begeleidingstraject Thematisch werken in het onderwijs

Begeleiding

Deze pagina delen:

Thematisch werken geeft leerstof meer betekenis en verhoogt de betrokkenheid van leerlingen. Hoe kun je thema’s zo integreren met leerinhouden dat het niet alleen inspirerend is, maar ook betekenisvoller wordt en tijd bespaart? En wat betekent deze aanpak voor jouw rol als leerkracht?

Ontdek de mogelijkheden voor jouw school
Er zijn volop kansen om thematisch werken te integreren. Het hangt af van de visie van je school hoe dit vorm krijgt. Je kunt het klein houden door thematisch werken toe te passen in specifieke vakken of op zoek te gaan naar samenhang binnen je aanbod. Of je integreert thematisch werken in bijna je hele onderwijsaanbod door ook aan te sluiten op de basisvaardigheden. Van burgerschap tot woordenschat en van begrijpend lezen tot rekenen.

Er zijn scholen die een doorgaande lijn willen in thematisch werken. De ene school ontwerpt het thema het liefst helemaal zelf of samen met de leerlingen. De andere school gebruikt liever een methode als onderlegger en verrijkt de lessen met eigen ideeën of inspiratie. Het belangrijkste bij thematisch werken is dat een thema betekenisvol tot leven komt en je zicht houdt op de ontwikkeling van leerlingen. Wat is dan de rol van jou als leerkracht? Welke methode kies je hierbij? Hoe kun je groepsdoorbrekend werken? Maar ook: hoe verbeteren we het thematisch onderwijs binnen de school? Daar begeleiden wij scholen bij.

Met onze begeleiding streven we niet alleen naar het overdragen van kennis, maar ook naar het duurzaam implementeren ervan. We ontwikkelen samen, afgestemd op jullie specifieke situatie. Onze begeleiding is altijd maatwerk.

Het aantal bijeenkomsten is afhankelijk van de vraag van jouw school.

Scholen die thematisch (gaan) werken.

  • Hoe kun je leerinhouden en vakken integreren zodat het aan de ene kant betekenisvoller wordt en aan de andere kant onderwijstijd oplevert.
  • Hoe kun je leerinhouden integreren: zaakvakken, burgerschap, woordenschat, creatieve vakken, begrijpend lezen/close reading, digitale geletterdheid, 21e eeuwse vaardigheden, toepassing/verwerking van rekenen, etc.
  • Hoe ga je om met de veranderende rol van de leerkracht? Aan de ene kant ben je kennisoverdrager, aan de andere kant heb je veel meer een coachende rol en ben je procesbegeleider.
  • Hoe implementeer je een doorgaande lijn in thematisch werken?
  • Hoe verrijken we onze methode met eigen ideeën en inspiratie?
  • Hoe breng je een thema betekenisvol tot leven?
  • Hoe geven we de nieuwe kerndoelen vorm binnen ons onderwijs, zodat er meer samenhang ontstaat in ons aanbod?
  • Hoe houd je zicht op de ontwikkeling van leerlingen binnen thematisch onderwijs?
  • Hoe combineer je het werken met een portfolio?
  • Het werk je binnen thematisch werken aan doelen en vaardigheden?
  • Hoe geef je invulling aan onderzoekend en ontwerpend leren?
  • Hoe kun je met leerlingen oefenen met het stellen van betekenisvolle en/of onderzoekbare vragen?
  • Hoe kies je een methode die past bij de visie van je school en populatie?
  • Hoe benut je de krachten binnen je team bij de voorbereiding en uitvoering?
  • Hoe maak je thema’s zichtbaar binnen de school?
  • Welke keuzes maak je in groeperingsvormen binnen de school? (klassikaal en groepsoverstijgend).

Inschrijven

Naam dynamisch

Functie dynamisch