Zoeken
Zoeken

Coördinator NT2

Leergang

Deze pagina delen:

Meertaligheid bij kinderen is geen beperking of probleem. Kinderen kunnen namelijk meerdere taalsystemen in hun hoofd hebben. De kunst is om gebruik te maken van deze meertalige kennis en je didactiek af te stemmen op de kansen en knelpunten die meertaligheid met zich meebrengt bij het leren van het Nederlands. Kortom: handelingsgericht werken vanuit kennis over meertaligheid. Hoe je dat doet, leer je in deze online Leergang Coördinator NT2.

 

Waarom deze leergang Coördinator NT2?

NT2-leerlingen zitten op speciale NT2-scholen of in taalklassen. Maar na vier jaar zitten deze leerlingen ook in reguliere groepen op school. Dan moeten ze namelijk passen binnen de reguliere leerlijnen en worden ze beoordeeld volgens reguliere doelen. Dat betekent niet dat de specifieke onderwijsbehoeften zijn verdwenen. Het leren van Nederlands als tweede taal is namelijk iets anders dan het leren van een vreemde taal. Onderwijs aan nieuwkomers vraagt dus blijvende alertheid van leerkrachten, docenten en begeleiders.

Van leerkrachten verwachten wij daarom dat zij bij lesgeven aan nieuwkomers er toe in staat zijn om één vraag te kunnen beantwoorden: wat betekent dit voor mijn handelen voor dit kind in deze klas?

Om die vraag te kunnen beantwoorden is kennis nodig. De leerkracht die NT2-leerlingen in de klas heeft zitten, heeft recht op hulp, ondersteuning en advies. Als coördinator NT2 kan jij deze hulp en ondersteuning bieden en partner zijn voor leerkracht én begeleider. Zo kan jouw school werken aan goed onderwijs aan NT2-leerlingen.

 

Van kennis naar kunde

Met deze leergang ontwikkel je brede kennis over meertaligheid en onderwijs aan meertalige NT2-leerlingen. We geven de allerbeste inzichten. Je oefent vervolgens met eigen casussen. Zo oefen je je eigen praktische vaardigheden en leer je de kennis over NT2-leerlingen te vertalen naar jouw eigen school. Na het volgen van deze leergang ben je in staat om je collega’s te helpen hun aanbod en instructie af te stemmen op de specifieke leerbehoeften van NT2-leerlingen en kun je vorm geven aan NT2-beleid voor jouw school.

 

De leergang heeft betrekking op leerlingen die nog geheel onbekwaam zijn in de Nederlandse taal én op leerlingen die al een woordje Nederlands kunnen spreken. Voorgaande deelnemers aan de leergang waren werkzaam op zowel AZC-scholen als reguliere basisscholen en middelbare scholen.

Let op: Ben je leerkracht of docent en wil jij graag weten hoe je jouw onderwijs afstemt op de behoeften van meertalige kinderen? Dan past onze Leergang Lesgeven aan NT2-leerlingen beter bij jou. In deze leergang ligt de nadruk op NT2-leerlingen en wat dit betekent voor jouw handelen voor dit kind in deze klas. Hoe pas jij je lessen zo aan dat NT2- en meertalige leerlingen gemakkelijker leren en beter mee kunnen doen in de groep? Daarnaast belichten we de pedagogische aspecten, zoals het lesgeven met aandacht voor trauma’s, het bevorderen van de sociaal-emotionele ontwikkeling door coöperatief leren en het belang van het stimuleren van de moedertaal voor het leerproces en de identiteitsvorming.

 

Voorafgaand aan de leergang is er een gezamenlijke (online) kennismakingsbijeenkomst. Hierin maken we als trainers en deelnemer kennis met elkaar en hebben we het over ervaringen met NT2-leerlingen en inhoudelijke vragen waar je tegenaan loopt. Zo kunnen we tijdens de leergang ook rekening houden met de inhoudelijke vragen die jij hebt. Daarnaast krijg je een rondleiding door de online Cedin-Academie en de nodige instructies om er goed zelfstandig in te kunnen werken.

De leergang Coördinator NT2 bestaat uit 17 modules verdeeld over 5 blokken. In elk blok is er ruimte om in je eigen tempo en op zelf gekozen momenten kennis op te doen, literatuur te lezen en opdrachten uit te voeren. Dat doe je met behulp van divers materiaal dat voor je klaarstaat in de online Cedin Academie. We sluiten elk blok af met een online bijeenkomst. We gaan dan verdiepend in op de kennis die je voorafgaand aan deze online bijeenkomst hebt opgedaan. Ook is er ruimte voor uitwisseling en intervisie.

Opdrachten

Je voert bij elke module een opdracht uit in de praktijk. Soms zul je daarvoor ook je collega’s of team moeten bevragen over hun ervaringen, of ga je een les observeren en nabespreken. Deze opdrachten en ervaringen vormen tevens input voor de online intervisies.

Voor het behalen van het certificaat maak je minimaal 75% van de opdrachten en ben je minimaal 4 van de 5 inhoudelijke intervisies aanwezig. Je krijgt op de ingeleverde opdrachten individueel feedback van (één van) de trainer(s). De leergang kent een aantal verplichte opdrachten waaronder de eindopdracht; deze presenteer je tijdens de laatste bijeenkomst.

Je houdt een maand na afloop van de leergang toegang tot de online Cedin Academie. Het is dan nog mogelijk om opdrachten in te halen die nodig zijn voor het behalen van je certificaat.

 

Blok 1: visie op en kennis van meertaligheid

·       Achtergronden meertaligheid, visie op meertaligheid/hoe wordt er over meertaligheid gedacht binnen het team? Nadenken over de plek van moedertaal in het (jullie) onderwijs;

·       Kennis van taalverwerving en tweede taalleren

 

Blok 2: leerdoelen, leerinhouden en monitoring

·       Leerlijnen LOWAN en ECA + opstellen van ontwikkelingsperspectieven;

·       Doorgaande lijn in de hele school w.b. taalintensivering (rijke taalleeromgeving, taalaanbod rond onderwerpen/thema’s, inzet van NT2-didactiek, stimuleren van woordenschat en lezen);

·       Toetsing en regels voor afname.

 

Blok 3: Docentrollen (didactiek) en leeractiviteiten

·       Informatie handelingsgericht werken en het belang voor de NT2-leerling;

·       Knelpunten in reguliere lessen en methoden;

·       DIM versus NT2-didactiek, vreemde taal didactiek en CLIL;

·       Taalsteun.

 

Blok 4: Leeromgeving, bronnen/materiaal en tijd

·       Rijke taal-leeromgeving;

·       NT2-materialen en -methoden;

·       Taal, identiteit en culturele diversiteit;

·       Trauma en traumasensitief lesgeven en vergroten van veerkracht.

 

Blok 5: Beleid

·       Eerste opvang en intake;

·       Ouderbetrokkenheid;

·       Taalbeleid (format en checklijst);

·       Overgang en overdracht naar regulier po/vo.

Gedurende 6 maanden 2 uur per week.

Inschrijven

26 november 2025
15:30 - 17:00Online (Teams)
Inschrijving gesloten
Meer info & prijs
1 december 2025
15:30 - 17:00Online (Teams)
Inschrijving gesloten
Meer info & prijs
15 september 2026
15:30 - 17:00Online (Teams)
Inschrijven
Meer info & prijs

Naam dynamisch

Functie dynamisch