Zoeken
Zoeken

Ervaren coach binnen een professionele schoolcultuur

Opleiding

Deze pagina delen:

Verdiepende vaardigheden voor een onderwijscoach

Ben jij een ervaren coach in het onderwijs en wil je graag je coachingsvaardigheden naar een hoger niveau tillen? Wil je daarnaast ook werk maken van coaching als onderdeel van de professionele cultuur binnen jullie school en/of schoolbestuur? Dan is deze opleiding zeer geschikt voor jou!

Met deze verdiepende opleiding vergroot je jouw impact als coach. Je leert hoe je coaching integreert in het dagelijks werken op school én hoe je deze verankert in het beleid. Je werkt aan verdiepende thema’s zoals:

  • Niveaus van Leren ( single-loop , double loop en deutero leren);
  • Verdiepende procesmechanismen zoals overdracht, tegenoverdracht en compliance;
  • Zelfsturing en eigenaarschap;
  • Preventieve én curatieve personeelsbegeleiding.

Tijdens de opleiding schrijf je een concreet beleidsplan voor je school of bestuur. Daarmee breng je je nieuwe kennis en vaardigheden samen tot een praktisch en strategisch instrument dat echt het verschil maakt.

Deze opleiding is bedoeld voor deelnemers die:

Deelnemers zijn onder andere:

  • Schoolleiders en teamleiders
  • HR-adviseurs
  • Intern begeleiders
  • Kwaliteitscoördinatoren
  • Opleiders en mentoren uit PO, VO, MBO of HBO
  • 5 lesdagen van 7 uur
  • 3 leergroepbijeenkomsten (Coaching over coaching) van 3 uur
  • 2 verdiepende coachtrajecten
  • Afronding met een assessment

Je sluit de opleiding af met een beoordeling op je door de STIR vereiste coachcompetenties.

Deze opleiding voldoet aan de kwaliteitseisen van het StiR. De StiR is een onafhankelijk registerorgaan dat de kwaliteitsbewaking van coachopleidingen en coaches behartigt. Na het volgen van de opleiding kun je je laten inschrijven als erkend coach. Daarin ben je onderscheidend ten opzichte van vele andere coaches in Nederland.

Deze scholing kun je gebruiken voor je herregistratie bij Ascenda, voorheen het Schoolleidersregister PO. De opleiding Ervaren coach binnen een professionele schoolcultuur is geregistreerd voor 100% van de herregistratie.

We maken gebruik van verschillende theoretische benaderingen en methoden en hebben veel aandacht voor de kwaliteit van de interactie tussen coach en gecoachte. De opleiding is opgebouwd uit een mix van theorie, praktische coachvaardigheden en reflectie.

Van coaches verwachten we dat ze flexibel kunnen schakelen tussen verschillende methoden, kunnen confronteren wanneer nodig, faciliterend optreden en als gesprekspartner kunnen fungeren op verschillende niveaus binnen een organisatie. In coachtermen betekent dit dat ze zowel kunnen meewerken als tegenwerken, waarbij het vermogen om vanuit meerdere perspectieven te kijken (multiperspectiviteit) en op een hoger niveau over communicatie te praten (metacommunicatie) belangrijke vaardigheden zijn.

Interesse in deze opleiding?

Naam dynamisch

Functie dynamisch