Home » Goud Onderwijs
Goud Onderwijs is een onderwijsverbetertraject voor het primair en speciaal onderwijs. Het doel is het verhogen van de kwaliteit van lesgeven, het effectief sturen van het gedrag van leerlingen en tegelijkertijd de teamcultuur te professionaliseren.
Cedin is één van de samenwerkende partners, die scholen begeleidt in dit traject.
De CED-Groep is de officiële partner van de Amerikaanse succesformule Uncommon Schools en heeft het Amerikaanse principe doorontwikkeld voor het Nederlandse onderwijs. Onder de naam Goud Onderwijs richt het zich op een aanzienlijke kwaliteitsverbetering van het Nederlandse onderwijs.
Goud Onderwijs bestaat uit een intensief driejarige verbetertraject, waar het volgende doel centraal staat: leerkrachten laten excelleren en alle leerlingen het maximale uit zichzelf laten halen.
In de hele organisatie staat de leerkracht centraal. Er zijn nieuwe rollen en bestaande rollen hebben een andere invulling, allemaal om de leerkrachten te ontzorgen. Er is altijd een tweekoppige directie:
Een soortgelijke strikte scheiding is terug te zien bij de verdeling van de taken van de intern begeleider en de leerlingendecaan.
Als dit allemaal goed is belegd, komt de leerkracht toe aan zijn primaire taak: het verzorgen van hoogwaardige, datagestuurde lessen.
In het curriculum is een grote focus op rekenen en taal te zien, in combinatie met burgerschapsvorming. De cognitieve resultaten worden mede behaald als er ook aandacht is voor weerbaarheid, veerkracht en doorzettingsvermogen. Om succesvol te zijn in het vervolgonderwijs en als mens in de maatschappij, zul je je emoties moeten kunnen reguleren.
“Die grote resultaten behalen we alleen als er ook aandacht is voor het sociaal-emotionele aspect.”
Het vermogen tot compassie en empathie, begrip van de wereld waarin we leven, begrip van onze democratische samenleving en de rol van de leerling daarin, hebben daarom een belangrijke plaats in het curriculum. Tijdens de uitvoering van de pilot zullen de lessen voortdurend worden gemonitord en bijgesteld op basis van de data en de feedback van de leraren.
De scholen maken hele duidelijke afspraken: hoe gaan we met elkaar om? Dit zetten zij kracht bij door de vastgelegde afspraken uitgebreid te oefenen. De leerlingendecaan heeft een hoofdrol in dit proces. Ieder jaar start met 30 dagen oefenen van routines, bijvoorbeeld: hoe spreken we elkaar aan? Hoe geef je blaadjes snel door? Dit vergroot de effectieve lestijd en ontzorgt opnieuw de leerkracht. Het controleren en bewaken van deze gedragscultuur, die altijd is gericht op leren, is in handen van de leerlingendecaan.
“Elke seconde is van waarde.”
De onderwijsprofessionals werken met beproefde aanpakken, zoals die van Teach like a Champion, Lead like a champion, OGW4D en DPL.

De implementatie van Goud Onderwijs vraagt veel van scholen. Daarom werken scholen intensief en langdurig samen met een onderwijsadviesbureau. Als adviseurs niet zo ver hoeven te reizen, zorgt dat voor meer capaciteit om scholen te kunnen ondersteunen. Daarom heeft de CED-groep de krachten gebundeld met Cedin, Onderwijs Maak Je Samen, Het ABC en IJsselgroep. Er is dus altijd een adviesbureau bij jou in de buurt voor begeleiding van dit mooie traject.
Bekijk hier de folder over Goud-Onderwijs ->
Adviseur
Wil je meer weten over Goud Onderwijs? Neem dan contact op met Nico Woudwijk.
Cedin is dé organisatie voor iedereen die de kwaliteit van zijn onderwijs duurzaam wil versterken. Dagelijks trainen, coachen en adviseren wij onderwijsprofessionals in heel Nederland. Dat doen we altijd praktijkgericht, zodat je er morgen mee verder kunt.
Ontwerp en realisatie: NIO Communicatie & Internet
Congres van Goed naar Goud | 26 maart in Houten | Keynotes: Doug Lemov & Pedro de Bruyckere
Bekijk hier het programma en schrijf je in!“Close Reading is een aanpak om het leesplezier weer terug te krijgen!”
Lees hier het artikel