Home » Verbeter het schrijven met plezier én resultaat in groep 3 en 4
Steeds meer leerkrachten in groep 3 en 4 merken dat kinderen moeite hebben met het aanleren van lettervormen of niet leesbaar schrijven. Letters worden onduidelijk geschreven of op hun eigen manier gemaakt omdat de schrijfmethode niet voldoende oefening en herhaling biedt en te snel gaat voor deze leerlingen. Passende ondersteuning binnen school is niet altijd te vinden, waardoor deze kinderen onnodig doorverwezen worden voor behandeling buiten school. Met onze groepsinterventie ‘De Schrijfhelden’ pakken we schrijfproblemen samen met de leerkracht aan. Daarmee bieden we een effectieve aanpak gewoon in de klas!
Deze kortdurende groepsinterventie richt zich op leerlingen met handschriftproblemen in groep 3 en 4. Voorafgaand aan de groepsinterventie doen de leerlingen de QuickScan Handschrift en vult de leerkracht de Schoolvragenlijst voor Leerkrachten (SQT) in. Op basis van deze gegevens en eerder gemaakt schrijfwerk selecteert de leerkracht, samen met onze ergo- of fysiotherapeut, de leerlingen met handschriftmoeilijkheden die in aanmerking komen voor deelname aan de groepsinterventie.
Wat levert het op?
Deze kortdurende interventie (6 tot 8 weken) is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek. Door te werken in kleine groepjes, met een vaste lesstructuur, maken kinderen snel een inhaalslag. En dat werkt: gestructureerd oefenen en samenwerken met klasgenoten heeft aantoonbaar positieve effecten op de schrijfvaardigheid én motivatie.
Maar deze interventie doet meer dan alleen kinderen helpen. Wij betrekken leerkrachten actief, waardoor jouw kennis en vaardigheden rondom handschriftontwikkeling ook groeit. Zo wordt niet alleen het kind sterker in schrijven, maar ook jij als leerkracht in het begeleiden ervan. Vraag ons naar de mogelijkheden.
Tijdens de groepsinterventie werken de leerkracht en de therapeut samen in de klas. In de eerste groepsles worden met de 4 tot 6 geselecteerde leerlingen individuele leerdoelen opgesteld. Deze doelen vormen de rode draad tijdens het programma.
De groepsinterventie bestaat uit:
Hiervan worden 4 groepslessen in groep 3 en 3 groepslessen in groep 4 gegeven door de ergo-/fysiotherapeut. De overige groepslessen worden uitgevoerd door de leerkracht zelf. Daarnaast oefenen de leerlingen twee keer per week extra in de klas. De leerkracht maakt hierbij gebruik van oefenmateriaal dat door de therapeut wordt aangeleverd. De interventie wordt afgesloten met een gezamenlijke afsluitende les, waarin we de voortgang evalueren en successen vieren.
Deze interventie wordt gegeven door Paramedisch & Verpleegkundig Onderwijsadvies van Cedin. Dit team bestaat uit (kinder)ergotherapeuten, kinderfysiotherapeuten, verpleegkundigen en een logopedist. Zij kunnen meedenken en ondersteuning bieden aan leerkrachten bij vragen over het aanbieden van het onderwijs aan leerlingen die zich motorisch anders ontwikkelen of te maken hebben met een (chronische) aandoening. Zo ook bij vragen op het gebied van het voorbereidend schrijven, het aanleren van de schrijfletters en/of het leesbaar kunnen schrijven.
Tot nu toe konden alleen scholen binnen zeven samenwerkingsverbanden Passend Onderwijs in het primair en voortgezet onderwijs in Groningen en een groot deel van Drenthe gebruikmaken van deze expertise. Deze groepsinterventie is nu beschikbaar voor alle scholen in de regio Groningen en Drenthe. Zo willen we onze kennis en ondersteuning toegankelijk maken voor álle scholen die behoefte hebben aan specialistisch advies op het gebied van motorische ontwikkeling en schrijfvaardigheid.
Cedin is dé organisatie voor iedereen die de kwaliteit van zijn onderwijs duurzaam wil versterken. Dagelijks trainen, coachen en adviseren wij onderwijsprofessionals in heel Nederland. Dat doen we altijd praktijkgericht, zodat je er morgen mee verder kunt.
Ontwerp en realisatie: NIO Communicatie & Internet
Congres van Goed naar Goud | 26 maart in Houten | Keynotes: Doug Lemov & Pedro de Bruyckere
Bekijk hier het programma en schrijf je in!“Close Reading is een aanpak om het leesplezier weer terug te krijgen!”
Lees hier het artikel