Home » Inspelen op een sterke rekenbasis bij peuters en kleuters
Peuters zijn dag in dag uit in hun spel bezig met voorbereidend rekenen. Tijdens hun spel zien we ze bijvoorbeeld allerlei voorwerpen sorteren, beestjes tellen, lengtes afpassen, de eigenschappen van materialen verkennen en torens bouwen. Als je als pedagogisch professional goed inspeelt op dit rijke spel, stimuleer en ondersteun je de rekenontwikkeling van peuters spelenderwijs.
Spel heeft ook een belangrijke plaats in de rekenontwikkeling van kleuters. Tijdens hun spel zien we ze bijvoorbeeld allerlei voorwerpen sorteren, beestjes tellen, lengtes afpassen, de eigenschappen van materialen verkennen en torens bouwen. Als je als leerkracht goed inspeelt op dit rijke spel, stimuleer en ondersteun je de rekenontwikkeling van kleuters spelenderwijs.
Hoe jij als pedagogisch professional of kleuterleerkracht omgaat met dit spel is bepalend voor hoe peuters of kleuters zich ontwikkelen. Interactie tussen kinderen, maar ook interactie tussen jou als professional en het kind speelt hierin een belangrijke rol. Tijdens deze training leer je hoe je deze rekenontwikkeling op speelse wijze kunt ondersteunen en stimuleren.
Bedoeld voor:
Veel peutergroepen zijn tegenwoordig onderdeel van een Integraal Kind Centrum (IKC). Voor een vanzelfsprekende doorgaande lijn bieden we deze training aan voor pedagogisch professionals en pedagogisch coaches in de kinderopvang die werken met peuters (2 – 4 jaar) én voor leerkrachten die werken met kleuters. Je kunt hierin dus samen optrekken, maar kunt ook apart aan de slag.
Over de training
In deze training gaan we in op verschillende onderdelen van de leerlijn rekenen van peuters. We gaan praktisch aan de slag met rekentaal, prikkelende materialen en maken de koppeling naar spelbegeleiding van peuters. In de training leer je ook hoe je in kunt spelen op wat je ziet en hoe je de speel-leeromgeving rekenrijk kunt inrichten. Je wordt als pedagogisch professional bewust bekwaam en krijgt een schat aan spelideeën om kinderen goed voor te bereiden op een fijne start in groep 1. Samen verbinden we de spel- en rekenontwikkeling aan elkaar.
Na afloop van de training
De training bestaat uit vier bijeenkomsten van 2,5 uur
Bijeenkomst 1: kennissessie – spelontwikkeling van het Jonge Kind
Inspelen op jonge kinderen begint allemaal met goed zicht hebben op de spelontwikkeling. Kijken naar het Jonge Kind. Hoe verloopt de spelontwikkeling bij peuters en kleuters? Welke signalen in het spelgedrag van een kind zijn waardevol voor jou als professional? Waarom spelen peuters steeds hetzelfde? Tijdens deze eerste bijeenkomst krijg je kennis over de verschillende fases in de spelontwikkeling van peuters en kleuters. Je leert de koppeling te maken naar wat je ziet bij de kinderen uit je eigen praktijk.
Bijeenkomst 2: inspiratiesessie – rekenprikkels!
Voor peuters zit bezig zijn met rekenen in hele eenvoudige dingen. Denk aan de routines zoals het aan tafel gaan om te eten. Hoeveel kinderen zijn er? Hoeveel borden en bekers moet je dan op tafel zetten? Kinderen doen zo spelenderwijs ook al ervaring op met bijvoorbeeld optellen en vergelijken in betekenisvolle (spel)activiteiten. Tijdens deze inspiratiesessie gaan we samen aan de slag met het herkennen van rekenprikkels bij jezelf en bij het kind. Al spelenderwijs ervaar je zelf welke kansen er liggen in de interactie tussen jou en de peuter. We gaan aan de slag met allerlei (spel)materialen die je inspireren en in kunt zetten op je eigen groep. Steeds zoeken we de verbinding tussen de spelontwikkeling en de rekenontwikkeling van de peuter.
Bijeenkomst 3: werksessie – de speel-leeromgeving: daar kun je op rekenen!
Rekenkansen zitten verstopt in het dagelijks spel, in de routines op je groep en natuurlijk in de speel-leeromgeving binnen én buiten! Hoe kan je dit nog meer expliciet stimuleren door aanpassingen te doen in de omgeving en de hoeken? Als je maar één formaat blokken hebt en je voegt daar variatie aan toe, zul je zien dat een kind ook anders gaat spelen. Tijdens deze bijeenkomst leer je bewust keuzes maken in het inrichten van een rijke speel-leeromgeving om de rekenontwikkeling van peuters te stimuleren. Je krijgt handvatten voor de binnenruimte en de buitenruimte op je eigen locatie en gaat aan de slag met de verbinding tussen de spelontwikkeling, rekenprikkels en de speel-leeromgeving.
Bijeenkomst 4: kennissessie – inspelen op de peuter in rekenrijk spel
Hoe speel jij in op kansen in de rekenontwikkeling? Wat zie je als je naar een peuter kijkt die in de zandbak speelt met het zand? Welke behoefte heeft een peuter die in de bouwhoek een bak met boomstammen omgooit, vervolgens dit opruimt en de bak opnieuw omgooit? Het goed kijken naar kinderen is een kunst en het duiden van wat je ziet helemaal! Welke vorm van spelbegeleiding zet je als pedagogisch medewerker bewust in. Reflecteren op spelactiviteiten, op de ontwikkeling van het kind en op je eigen professionaliteit doe je de hele dag door. In deze laatste bijeenkomst gaan we samen in gesprek over spelbegeleiding binnen de rekenontwikkeling van de peuter en hoe je dit duurzaam kunt borgen in jouw speel-leeromgeving en dagelijks handelen.
Over de training
In deze training gaan we in op de ontwikkeling van het tellen en getalbegrip van de kleuter. We gaan praktisch aan de slag met rekentaal, prikkelende materialen en maken de koppeling naar spelbegeleiding van kleuters. In de training leer je ook hoe je in kunt spelen op wat je ziet en hoe je de speel-leeromgeving rekenrijk kunt inrichten. Daarnaast leer je hoe je met je kleuters bewust aandacht besteed aan het omgaan met hoeveelheden, getallen en de telrij. Samen verbinden we de spel- en rekenontwikkeling aan elkaar.
Na afloop van de training
De training bestaat uit vijf bijeenkomsten van 2,5 uur
Bijeenkomst 1: kennissessie – automatiseren
Tijdens deze eerste bijeenkomst gaan we in gesprek over automatiseren en de rol van jouw kleuteronderwijs in dit proces bij kinderen. Wat is automatiseren eigenlijk? Welke basis wordt er gelegd in de kleuterperiode? Je maakt kennis met de kracht van automatiseren en memoriseren. Daarbij reflecteer je op je eigen praktijk en ga je met elkaar op zoek naar kennis en vaardigheden in je huidige rekenaanbod. Je leert de vertaalcirkel kennen en samen maken we de koppeling naar het effectief beklijven van rekendoelen vanuit de breinontwikkeling van het Jonge Kind.
Bijeenkomst 2: kennissessie – spelontwikkeling van het Jonge Kind
Inspelen op jonge kinderen begint allemaal met goed zicht hebben op de spelontwikkeling. Kijken naar het Jonge Kind. Hoe verloopt de spelontwikkeling bij peuters en kleuters? Welke signalen in het spelgedrag van een kind zijn waardevol voor jou als professional? Waarom spelen kleuters steeds hetzelfde? Welke voorwaarden zijn er om tot uitgebreid thematisch rollenspel te komen? Tijdens deze tweede bijeenkomst krijg je kennis over de verschillende fases in de spelontwikkeling van peuters en kleuters. Je leert de koppeling te maken naar wat je ziet bij de kinderen uit je eigen praktijk.
Bijeenkomst 3: inspiratiesessie – tellen en getalbegrip
In deze derde bijeenkomst leer je de ontwikkeling van het tellen en getalbegrip bij kleuters kennen. Hoe stimuleer je de ontwikkeling van het getalbegrip effectief bij een kind? Welke elementen uit je eigen aanbod rondom tellen en getalbegrip verdienen aandacht? Tijdens deze inspiratiesessie gaan we samen aan de slag met het ervaren van tellen en getalbegrip bij jezelf en bij het kind. Al spelenderwijs ervaar je zelf welke kansen er liggen in de interactie tussen jou en de kleuter. We gaan aan de slag met allerlei (spel)materialen die je inspireren en in kunt zetten in je eigen klas. Steeds zoeken we de verbinding tussen de spelontwikkeling en de rekenontwikkeling van de kleuter.
Bijeenkomst 4: werksessie – de speel-leeromgeving: daar kun je op rekenen!
Rekenkansen zitten verstopt in het dagelijks spel, in de routines op je groep en natuurlijk in de speel-leeromgeving binnen én buiten! Hoe kan je dit nog meer expliciet stimuleren door aanpassingen te doen in de omgeving en de hoeken? Hoe zorg je ervoor dat je rekendoelen kunt verwerken in de hoeken in je klas? Hoe stimuleer je het getalbegrip tijdens het spel van kinderen door de inrichting van je lokaal? Tijdens deze bijeenkomst leer je bewust keuzes maken in het inrichten van een rijke speel-leeromgeving om de rekenontwikkeling van kleuters te stimuleren. Je krijgt handvatten voor de binnenruimte en de buitenruimte op je eigen locatie en gaat aan de slag met de verbinding tussen de spelontwikkeling, tellen en getalbegrip en de speel-leeromgeving.
Bijeenkomst 5: kennissessie – inspelen op de kleuter in rekenrijk spel
Hoe speel jij in op kansen in de rekenontwikkeling? Wat zie je als je naar een kleuter kijkt die materialen in het rollenspel aan het sorteren is? Welke behoefte heeft een kleuter die steeds maar opnieuw de rij met doppen blijft tellen? Het goed kijken naar kinderen is een kunst en het duiden van wat je ziet helemaal! Welke vorm van spelbegeleiding zet je als leerkracht bewust in. Reflecteren op spelactiviteiten, op de ontwikkeling van het kind en op je eigen professionaliteit doe je de hele dag door. In deze laatste bijeenkomst gaan we samen in gesprek over spelbegeleiding binnen de rekenontwikkeling van de kleuter en hoe je dit duurzaam kunt borgen in jouw speel-leeromgeving en dagelijks handelen.
Adviseurs
Cedin is dé organisatie voor iedereen die de kwaliteit van zijn onderwijs duurzaam wil versterken. Dagelijks trainen, coachen en adviseren wij onderwijsprofessionals in heel Nederland. Dat doen we altijd praktijkgericht, zodat je er morgen mee verder kunt.
Ontwerp en realisatie: NIO Communicatie & Internet
Congres van Goed naar Goud | 26 maart in Houten | Keynotes: Doug Lemov & Pedro de Bruyckere
Bekijk hier het programma en schrijf je in!“Close Reading is een aanpak om het leesplezier weer terug te krijgen!”
Lees hier het artikel