Home » Inspelen op een sterke taalbasis bij peuters en kleuters
Spel heeft een belangrijke plaats in het leven van peuters en kleuters. In het spel van jonge kinderen speelt taal een grote rol. De taalontwikkeling van het kind en het spel dat het speelt gaan hand in hand met elkaar. Er liggen talloze kansen om een verbinding te maken tussen het spelen van een kind en het taalaanbod. Tijdens deze training leer je hoe je deze taalontwikkeling op speelse wijze kunt ondersteunen en stimuleren.
Bedoeld voor:
Veel peutergroepen zijn tegenwoordig onderdeel van een Integraal Kind Centrum (IKC). Voor een vanzelfsprekende doorgaande lijn bieden we deze training aan voor pedagogisch professionals en pedagogisch coaches in de kinderopvang die werken met peuters (2 – 4 jaar) én voor leerkrachten die werken met kleuters. Je kunt hierin dus samen optrekken, maar kunt ook apart aan de slag.
Over de training
In deze training gaan we aan de slag met het ontwerpen van een geïntegreerd taalaanbod voor jullie peuters. In een geïntegreerd taalaanbod zijn lezen, luisteren, praten, schrijven en denken over taal onlosmakelijk aan elkaar verbonden. Samen verbinden we deze elementen uit de taalontwikkeling van kinderen aan elkaar, steeds vanuit het spel. Je leert inspelen op wat je ziet in de spelontwikkeling en daarnaast een rijke speel-leeromgeving te realiseren waarin spelverhalen en een geïntegreerd taalaanbod elkaar ontmoeten.
Na afloop van de training
De training bestaat uit vijf bijeenkomsten van 2,5 uur
Bijeenkomst 1: kennissessie – interactie in spel
Inspelen op jonge kinderen begint allemaal met goed zicht hebben op de spelontwikkeling. Kijken naar het Jonge Kind. Hoe verloopt de spelontwikkeling bij peuters en kleuters? Welke signalen in het spelgedrag van een kind zijn waardevol voor jou als professional? Waarom spelen peuters steeds hetzelfde? Tijdens deze eerste bijeenkomst gaan we in op de verschillende fases in de spelontwikkeling van peuters en kleuters. Je leert de koppeling te maken naar wat je ziet bij de peuters uit je eigen praktijk en samen onderzoeken we de invloed van jouw interactie.
Bijeenkomst 2: kennissessie – spelverhalen, boeken & woordenschat
In het spel van peuters ontstaan de mooiste spelverhalen. Je kunt denken aan een spelverhaal rond het verzorgen van de baby of het schoonmaken van het huis. Allerlei kleine spelverhalen die dichtbij de actuele context van kinderen liggen. In deze tweede bijeenkomst gaan we aan de slag met het ontwerpen van betekenisvolle spelverhalen, waarbinnen ruimte is voor de verschillende fasen in de spelontwikkeling van peuters. (Prenten)boeken kunnen hierin een waardevolle toevoeging zijn. Hoe zorg je ervoor dat je de woordenschatontwikkeling stimuleert binnen deze spelverhalen? Welke spelverhalen zijn geschikt voor peuters? Spelenderwijs ontdek je hoe je boeken in kunt zetten in je geïntegreerde taalaanbod op jouw groep.
Bijeenkomst 3: inspiratiesessie – spelen met taal
Dat jonge kinderen nog niet écht kunnen lezen en schrijven, betekent niet dat ze dit niet kunnen spelen! In deze derde bijeenkomst gaan we aan de slag met functionele lees-schrijfactiviteiten en leer je meer over ontluikende geletterdheid. Welke rol kunnen versjes, liedjes, gedichten en andere teksten spelen op jouw groep? Waar laat je ruimte voor de inbreng van het kind en waar voeg je iets toe? Hoe stimuleer je peuters in hun taalontwikkeling? Je leert hoe jij binnen het spel van kinderen effectief kunt inspelen door taal toe te voegen of te stimuleren tot taalproductie bij kinderen.
Bijeenkomst 4: werksessie – de speel-leeromgeving: een geïntegreerd taalaanbod
Hoe zorg je voor een taalrijke speel-leeromgeving? Hoe zorg je ervoor dat je in de voorbereiding van je thema’s rekening houdt met de spelontwikkeling van peuters, spelverhalen, boeken, woordenschat en andere elementen uit de taalontwikkeling? We gaan aan de slag met het ontwerpen van een thema waarin spel een belangrijke plaats krijgt. Je ontwerpt hoeken waarin je rekening houdt met incidenteel taal-leren en bewust taalaanbod. Je leert de verbinding te maken tussen de verschillende elementen uit de taalontwikkeling. Steeds vanuit het spel van de kinderen op jouw groep.
Bijeenkomst 5: werksessie – inspelen op de kleuter in een geïntegreerd taalaanbod
Hoe speel jij in op kansen in de taalontwikkeling? Hoe stimuleer je een peuter die weinig taal inzet in zijn spelontwikkeling? In deze laatste bijeenkomst maak je kennis met verschillende vormen van spelbegeleiding. Je leert sterke vragen stellen aan de peuters en krijgt handvatten om met kinderen boeiende gesprekken aan te knopen. Steeds vanuit hoogwaardige interactie. Alles wat in de voorgaande bijeenkomsten aan bod is gekomen komt hier samen. We gaan op zoek naar kansen in de spelbegeleiding binnen een beredeneerd geïntegreerd taalaanbod. Lezen, luisteren, praten, schrijven en denken over taal worden nu ingevlochten in de interactie tussen jou en het kind.
Over de training
In deze training gaan we aan de slag met het ontwerpen van een geïntegreerd taalaanbod voor jullie kleuters. In een geïntegreerd taalaanbod zijn lezen, luisteren, praten, schrijven en denken over taal onlosmakelijk aan elkaar verbonden. Samen verbinden we deze elementen uit de taalontwikkeling van kinderen aan elkaar, steeds vanuit het spel. Je leert inspelen op wat je ziet in de spelontwikkeling en daarnaast een rijke speel-leeromgeving te realiseren waarin spelverhalen en een geïntegreerd taalaanbod elkaar ontmoeten.
Na afloop van de training
De training bestaat uit vijf bijeenkomsten van 2,5 uur
Bijeenkomst 1: kennissessie – interactie in spel
Inspelen op jonge kinderen begint allemaal met goed zicht hebben op de spelontwikkeling. Kijken naar het Jonge Kind. Hoe verloopt de spelontwikkeling bij peuters en kleuters? Welke signalen in het spelgedrag van een kind zijn waardevol voor jou als professional? Waarom spelen kleuters steeds hetzelfde? Welke rol spelen je eigen interactievaardigheden in de kwaliteit van je leerkrachthandelen? Tijdens deze eerste bijeenkomst gaan we in op de verschillende fases in de spelontwikkeling van peuters en kleuters. Je leert de koppeling te maken naar wat je ziet bij de kinderen uit je eigen praktijk en samen onderzoeken we de invloed van jouw interactie met kinderen.
Bijeenkomst 2: kennissessie – spelverhalen, boeken & woordenschat
In het spel van kinderen ontstaan de mooiste spelverhalen. Je kunt denken aan een spelverhaal rond het bakken van pannenkoeken of het verzorgen van de kippen op de boerderij. Allerlei kleine spelverhalen die dichtbij de actuele context van kinderen liggen. In deze tweede bijeenkomst gaan we aan de slag met het ontwerpen van betekenisvolle spelverhalen, waarbinnen ruimte is voor de verschillende fasen in de spelontwikkeling van kinderen. (Prenten)boeken kunnen hierin een waardevolle toevoeging zijn. Hoe zorg je ervoor dat je de woordenschatontwikkeling stimuleert binnen deze spelverhalen? Welke spelverhalen zijn geschikt en hoe zorg je ervoor dat individuele ervaringen van kinderen gemeenschappelijk goed worden binnen de spelverhalen in jouw klas? Spelenderwijs ontdek je hoe je boeken in kunt zetten in je geïntegreerde taalaanbod.
Bijeenkomst 3: inspiratiesessie – spelen met geletterdheid
Dat jonge kinderen nog niet écht kunnen lezen en schrijven, betekent niet dat ze dit niet kunnen spelen! In deze derde bijeenkomst gaan we aan de slag met functionele lees-schrijfactiviteiten, klanken en letters en leer je meer over de ontwikkeling van het fonemisch bewustzijn bij kinderen. We verbinden lezen en schrijven aan het spel van de kinderen uit jouw eigen praktijk. Waar laat je ruimte voor de inbreng van het kind en waar voeg je iets toe? Hoe stimuleer je kinderen in hun taalontwikkeling door deze functionele lees-schrijfactiviteiten toe te voegen? Je leert hoe jij binnen het spel van kinderen effectief kunt inspelen door taal toe te voegen of te stimuleren tot taalproductie bij kinderen.
Bijeenkomst 4: werksessie – de speel-leeromgeving: een geïntegreerd taalaanbod
Hoe zorg je voor een taalrijke speel-leeromgeving? Receptief spel is een waardevolle vorm van spel, waarin kinderen veel leren van verhalen. Hoe zorg je ervoor dat je in de voorbereiding van je thema’s rekening houdt met de spelontwikkeling van kinderen, spelverhalen, boeken, woordenschat en andere elementen uit de taalontwikkeling? We gaan aan de slag met het ontwerpen van een thema waarin spel een belangrijke plaats krijgt. Je ontwerpt hoeken waarin je rekening houdt met incidenteel taal-leren en bewust taalaanbod. Je leert de verbinding te maken tussen de verschillende elementen uit de taalontwikkeling van kleuters. Steeds vanuit het spel van de kinderen uit jouw klas.
Bijeenkomst 5: werksessie – inspelen op de kleuter in een geïntegreerd taalaanbod
Hoe speel jij in op kansen in de taalontwikkeling? Hoe stimuleer je een kleuter die weinig taal inzet in zijn spelontwikkeling? In deze laatste bijeenkomst maak je kennis met verschillende vormen van spelbegeleiding. Je leert sterke vragen stellen aan de kleuters en krijgt handvatten om met kinderen boeiende gesprekken aan te knopen. Steeds vanuit hoogwaardige interactie. Alles wat in de voorgaande bijeenkomsten aan bod is gekomen komt hier samen. We gaan op zoek naar kansen in de spelbegeleiding binnen een beredeneerd geïntegreerd taalaanbod. Lezen, luisteren, praten, schrijven en denken over taal worden nu ingevlochten in de interactie tussen jou en het kind.
Trainers
Cedin is dé organisatie voor iedereen die de kwaliteit van zijn onderwijs duurzaam wil versterken. Dagelijks trainen, coachen en adviseren wij onderwijsprofessionals in heel Nederland. Dat doen we altijd praktijkgericht, zodat je er morgen mee verder kunt.
Ontwerp en realisatie: NIO Communicatie & Internet
Congres van Goed naar Goud | 26 maart in Houten | Keynotes: Doug Lemov & Pedro de Bruyckere
Bekijk hier het programma en schrijf je in!“Close Reading is een aanpak om het leesplezier weer terug te krijgen!”
Lees hier het artikel