Home » Onderzoekend leren en werken
Onderzoekend leren geeft leerlingen de mogelijkheid om vanuit nieuwsgierigheid en een onderzoekende houding op onderzoek uit te gaan. Deze didactiek wordt gebruikt bij de vakken oriëntatie op mens en wereld en is afgestemd op de 21ste eeuwse vaardigheden.
In deze training leer je wat de zeven stappen zijn, die horen bij een onderzoekscyclus. Deze stappen sluiten aan bij de natuurlijke manier van leren van alle leerlingen. Vanuit verwondering ontstaan vragen en door zelf op onderzoek uit te gaan zijn leerlingen actief betrokken. Ze maken zich onderzoeksvaardigheden eigen, zoals plannen, observeren, meten, analyseren, evalueren rapporteren, presenteren van gegevens.
Door in kleine groepjes bezig te gaan met een motiverende, eigen onderzoeksprobleem leren ze daarnaast de nodige samenwerkings-vaardigheden. Ze beoordelen hun eigen en elkaars werk aan de hand van succescriteria (peerassessment).
In deze training leer je wat de zeven stappen zijn, die horen bij een onderzoekscyclus. Je ervaart op welke manier je leerlingen het best kunt coachen en begeleiden bij dit proces. Als leerkracht heb je namelijk niet meer de rol van inhoudelijk expert maar je bent veel meer een procesbegeleider. Kinderen gaan binnen gestelde kaders zelf aan de slag en als leerkracht stuur je bij. Je zult ervaren dat je als je kinderen de ruimte en leeromgeving biedt er (andere) talenten van kinderen zichtbaar worden.
Je leert hoe je kinderen kunt begeleiden bij het opstellen van een goede onderzoeksvraag en een onderzoeksplan. Je doorloopt samen met je leerlingen een stappenplan. Je krijgt volop praktische handvatten, suggesties , voorbeelden en hulpmiddelen om in je eigen onderwijspraktijk aan de slag te gaan met onderzoekend leren.
Drie bijeenkomsten van 2,5 uur.
Leerkrachten in het basisonderwijs.
Er is nog geen startdatum bekend. Wil je een seintje ontvangen als deze training weer van start gaat?
Houd mij op de hoogteAdviseurs
Cedin is dé organisatie voor iedereen die de kwaliteit van zijn onderwijs duurzaam wil versterken. Dagelijks trainen, coachen en adviseren wij onderwijsprofessionals in heel Nederland. Dat doen we altijd praktijkgericht, zodat je er morgen mee verder kunt.
Ontwerp en realisatie: NIO Communicatie & Internet
Congres van Goed naar Goud | 26 maart in Houten | Keynotes: Doug Lemov & Pedro de Bruyckere
Bekijk hier het programma en schrijf je in!“Close Reading is een aanpak om het leesplezier weer terug te krijgen!”
Lees hier het artikel