Zoeken
Zoeken

Rekendidactiek voor onderwijsassistenten

Training

Deze pagina delen:

Effectiever ondersteunen bij rekenen

Onderwijsassistenten voeren allerlei activiteiten uit die bijdragen aan een betere ontwikkeling van kinderen. Je begeleidt hiervoor onder verantwoordelijkheid van de leerkracht individuele of kleine groepjes leerlingen met een specifieke onderwijsbehoefte. Bijvoorbeeld bij rekenen of taal. Wil jij leren hoe je zélf (groepjes) kinderen op het gebied van rekenen extra kunt ondersteunen? En wil je ook de begeleidings- of instructiemomenten kunnen vormgeven? Dan is deze online training echt iets voor jou.

 

Over de training

Met deze training vergroot jij je algemene didactische én vakspecifieke kennis. Je krijgt ontzettend veel ideeën en tips die jou helpen om kinderen zo goed mogelijk te kunnen begeleiden bij het rekenonderwijs.

De training bestaat uit drie online bijeenkomsten. Ook krijg je toegang tot de Cedin Academie. Voor elke bijeenkomst zetten wij hierin studie- en achtergrondmateriaal voor je klaar.

 

Wil je ook aan de slag met de taaldidactiek? Volg dan de online training Taaldidactiek voor onderwijsassistenten >

 

Onderscheid maken tussen rekenbegrip en rekensnelheid helpt om de rekenvaardigheid van leerlingen te vergroten. In de training Rekenen gaan we hiermee aan de slag.

Bijeenkomst 1 – rekensnelheid (automatiseren)

  • Doorgaande lijn automatiseren
  • Effectieve didactiek bij automatiseren
  • Samenwerken met de leerkracht
  • Begeleiden van kinderen met specifieke automatiseringsproblemen
  • Inzetten van gevarieerde werkvormen
  • Het geven van feedback aan kinderen
  • Praktijkopdracht

Bijeenkomst 2 -rekenbegrip

  • Leerlijnen rekenen
  • Rekenmodellen (hoofdfasenmodel, handelingsmodel, 3-slagmodel)
  • Begeleiden van kinderen met specifieke rekenproblemen
  • Inzetten van gevarieerde werkvormen
  • Het geven van feedback aan kinderen
  • Praktijkopdracht

Bijeenkomst 3 – instructie

  • Effectieve rekeninstructie (EDI)
  • Inzetten van gevarieerde werkvormen
  • Rekenbeleving en feedback
  • Samenwerken met de leerkracht
  • Praktijkopdracht

Deze training is bedoeld voor onderwijsassistenten in het basisonderwijs.

De training bestaazt uit drie bijeenkomsten van 2 uur. Houd daarnaast rekening met circa 1 uur zelfstudie en werkopdrachten per bijeenkomst.

Inschrijven

3 februari 2026
15:00 - 17:00Online (Teams)
Inschrijven
Meer info & prijs

Adviseurs

Heb je vragen over deze training of ben je benieuwd of de training bij jou/jouw team past? Neem dan contact op met de adviseur of vraag trainingsadvies aan.

Naam dynamisch

Functie dynamisch