Zoeken
Zoeken

Taalscan

Begeleiding

Deze pagina delen:

Hoe kan jouw school het taal- en leesonderwijs verbeteren? 

Met onze taalscan krijg je een helder beeld van waar jullie staan. We brengen de sterke punten en verbeterkansen in kaart binnen de verschillende taaldomeinen. Daarna geven we jullie team gericht advies om zelf mee aan de slag te gaan. Zo hebben jullie een duidelijk en gezamenlijk startpunt en weten jullie zeker dat je de juiste stappen zet op het gebied van taal en lezen.  

Tijdens de taalscan kijken we naar: 

  • De visie en het beleid op taal/lezen; 
  • Leerkrachtvaardigheden;
  • Kennis over taaldidactiek, referentieniveaus en leerlijnen; 
  • Het taal- én leesaanbod van groep 1 t/m 8; 
  • De doorgaande lijn op het gebied van leerlingenzorg; 
  • De inzet van methodes en materialen; 
  • Analyses van de taal/leesopbrengsten. 

De taalscan kan je gebruiken: 

  • Bij de start van een taal/leesbegeleidingstraject om een duurzaam en op maat gemaakt traject samen te stellen; 
  • Als tussenmeting wanneer je al gestart bent met taal/leesverbeteringen met of zonder begeleiding; 
  • Als instrument om het volledig taal/leesonderwijs goed in beeld willen brengen om tot passende interventies over te kunnen gaan. 

De taalscan bestaat uit een aantal onderdelen. We komen hiervoor het liefst minimaal één dag naar de school toe: 

  • Intake;
  • Vooraf invullen online vragenlijst door het hele team; 
  • Analyse van vooraf gestuurde relevante documenten en gegevens;  
  • Gesprekken met directie, intern begeleider en taalcoördinator; 
  • Klassenbezoeken; 
  • Gesprek met het team.
  • Extra klassenbezoeken;
  • Taalscan gericht op een specifiek taaldomein;
  • Taalscan gericht op een specifieke bouw.

Na afloop ontvangen jullie een verslag met daarin de belangrijkste punten uit onze observaties en bevindingen en onze aanbevelingen en adviezen. Je hoeft dit verslag niet af te wachten om verder te kunnen. We geven op de dag van de taalscan ook al tips waarmee je de volgende dag aan de slag kan. 

Scholen die hun taalonderwijs goed in beeld willen brengen om tot passende interventies over te kunnen gaan. 

Inschrijven

Naam dynamisch

Functie dynamisch