Home » Taal en Lezen
Aanbod
Taal is met recht een basisvaardigheid. Woordenschat, spreken, luisteren, technisch en begrijpend lezen, correct kunnen schrijven; zonder deze vormen van taal is er geen onderwijs, geen communicatie en zijn er geen (maatschappelijke) kansen.
Geïntegreerd taalonderwijs maakt taallessen betekenisvol, leuk en effectief. In onze trainingen hebben we waar mogelijk aandacht voor het verbinden van taalvaardigheden, zowel onderling als met andere vakken en andere talen. Elk taalonderdeel kent zijn eigen didactiek, oefenvormen en mogelijkheden. Om kennis en vaardigheden van leerkrachten hierin te versterken bieden we e-learnings, webinars en trainingen aan over alle taalonderdelen.
Daarnaast stimuleren wij je om taalvaardigheden te verbinden, zowel onderling als met andere vakken en andere talen. Hiervoor bieden we OA2SE aan. In dit traject worden taal-/leesvaardigheden gekoppeld aan leerinhouden, motivatie en eigenaarschap.
Tenslotte kunnen we scholen ondersteunen die hun taalonderwijs meer thematisch willen inrichten of leerlijnen willen verbinden en daarmee het aantal instructies doen afnemen in combinatieklassen.
Taal is vaak onderwerp in onderzoek. Visies en nieuwe evidence based theorieën houden wij scherp in de gaten, maar we waaien niet met elke wind mee. Wij zijn graag ambitieus en streven altijd naar kwaliteit: het beste voor leerkracht én leerling. Ons doel is om daarin realistisch te blijven en altijd de praktijk voor ogen te houden.
Voorbeelden van vragen waarmee je bij ons terecht kunt:
In elke groep zitten leerlingen bij wie de taalontwikkeling minder vanzelf gaat (bijvoorbeeld kinderen met dyslexie) of leerlingen die stimulans nodig hebben om het beste uit zichzelf te halen (bijvoorbeeld hoogbegaafde leerlingen). Veel valt op te vangen door op de juiste manier te differentiëren. Dat kan in aanbod, in tijd, in uitdaging, in instructie of bijvoorbeeld door anders te beoordelen.
Waar nodig zoeken wij de samenwerking met onze collega’s die zich bezig houden met kinderen die buiten de differentiatie om nog andere extra’s nodig hebben: specialisten dyslexie en specialisten hoogbegaafdheid. Bij extra zorg speelt de verbinding kind, school én thuis zeer sterk.
Podcasts
Artikelen
Downloads
Daarnaast stimuleren wij je om taalvaardigheden te verbinden, zowel onderling als met andere vakken en andere talen. Hiervoor bieden we OA2SE aan. In dit traject worden taal-/leesvaardigheden gekoppeld aan leerinhouden, motivatie en eigenaarschap.
Tenslotte kunnen we scholen ondersteunen die hun taalonderwijs meer thematisch willen inrichten of leerlijnen willen verbinden en daarmee het aantal instructies doen afnemen in combinatieklassen.
Taal is vaak onderwerp in onderzoek. Visies en nieuwe evidence based theorieën houden wij scherp in de gaten, maar we waaien niet met elke wind mee. Wij zijn graag ambitieus en streven altijd naar kwaliteit: het beste voor leerkracht én leerling. Ons doel is om daarin realistisch te blijven en altijd de praktijk voor ogen te houden.
Voorbeelden van vragen waarmee je bij ons terecht kunt:
In elke groep zitten leerlingen bij wie de taalontwikkeling minder vanzelf gaat (bijvoorbeeld kinderen met dyslexie) of leerlingen die stimulans nodig hebben om het beste uit zichzelf te halen (bijvoorbeeld hoogbegaafde leerlingen). Veel valt op te vangen door op de juiste manier te differentiëren. Dat kan in aanbod, in tijd, in uitdaging, in instructie of bijvoorbeeld door anders te beoordelen.
Waar nodig zoeken wij de samenwerking met onze collega’s die zich bezig houden met kinderen die buiten de differentiatie om nog andere extra’s nodig hebben: specialisten dyslexie en specialisten hoogbegaafdheid. Bij extra zorg speelt de verbinding kind, school én thuis zeer sterk.
Kalender
Contact
Cedin is dé organisatie voor iedereen die de kwaliteit van zijn onderwijs duurzaam wil versterken. Dagelijks trainen, coachen en adviseren wij onderwijsprofessionals in heel Nederland. Dat doen we altijd praktijkgericht, zodat je er morgen mee verder kunt.
Ontwerp en realisatie: NIO Communicatie & Internet
Congres van Goed naar Goud | 26 maart in Houten | Keynotes: Doug Lemov & Pedro de Bruyckere
Bekijk hier het programma en schrijf je in!“Close Reading is een aanpak om het leesplezier weer terug te krijgen!”
Lees hier het artikel