Zoeken
Zoeken

Taal en Lezen

Aanbod

Taal is met recht een basisvaardigheid. Woordenschat, spreken, luisteren, technisch en begrijpend lezen, correct kunnen schrijven; zonder deze vormen van taal is er geen onderwijs, geen communicatie en zijn er geen (maatschappelijke) kansen.

Geïntegreerd taalonderwijs maakt taallessen betekenisvol, leuk en effectief. In onze trainingen hebben we waar mogelijk aandacht voor het verbinden van taalvaardigheden, zowel onderling als met andere vakken en andere talen. Elk taalonderdeel kent zijn eigen didactiek, oefenvormen en mogelijkheden. Om kennis en vaardigheden van leerkrachten hierin te versterken bieden we e-learnings, webinars en trainingen aan over alle taalonderdelen.

Begeleiding

Verbeter het schrijven met plezier én resultaat in groep 3 en 4

Steeds meer leerkrachten in groep 3 en 4 merken dat kinderen moeite hebben met het aanleren van lettervormen of niet leesbaar schrijven. Letters worden onduidelijk geschreven of op hun eigen manier gemaakt omdat de schrijfmethode niet voldoende oefening en herhaling biedt en te snel gaat voor deze leerlingen. Passende ondersteuning binnen school is niet altijd te vinden, waardoor deze kinderen onnodig doorverwezen worden voor behandeling buiten school. Met onze groepsinterventie ‘De Schrijfhelden’ pakken we schrijfproblemen samen met de leerkracht aan. Daarmee bieden we een effectieve aanpak gewoon in de klas!

Begeleiding

Voorbereidend schrijven in groep 2

Ben jij een leerkracht die zich zorgen maakt over de schrijfvoorwaarden van je kleuters? En wil je leren wat jij kan doen om ervoor te zorgen dat jouw leerlingen goed voorbereid zijn op het leren schrijven in groep 3? Dan is deze ‘Groepsinterventie Voorbereidend Schrijven’ precies wat je nodig hebt!

Training

Effectief implementeren van de nieuwe leesmethodes

Ga jij komend schooljaar aan de slag met de vernieuwde leesmethode Veilig Leren Lezen Zoemversie van Zwijsen of Lijn 3 van Malmberg? Dan wil je natuurlijk goed voorbereid en met vertrouwen hiermee kunnen werken. Speciaal voor leerkrachten die met deze methodes werken, organiseert Cedin voor beide leesmethodes een inspirerende en praktijkgerichte training van drie bijeenkomsten. Met deze training sta jij stevig in je schoenen en geef je jouw leerlingen een sterke start in groep 3!

Begeleiding

Taalscan

Met onze taalscan krijg je een helder beeld van waar jullie staan. We brengen de sterke punten en verbeterkansen in kaart binnen de verschillende taaldomeinen. Daarna geven we jullie team gericht advies om zelf mee aan de slag te gaan. Zo hebben jullie een duidelijk en gezamenlijk startpunt en weten jullie zeker dat je de juiste stappen zet op het gebied van taal en lezen.

Webinar

Kleuters met (een vermoeden van) TOS begeleiden

Tijdens dit webinar leer je meer over TOS en bespreken we met concrete voorbeelden effectieve strategieën om kleuters met TOS te ondersteunen.

Webinar

Betekenisvol begrijpend lezen met Close Reading

Dit webinar is een introductie op Close Reading. Je maakt kennis met deze aanpak en gaat ook zelf aan de slag. Wat ga jij morgen uitproberen in je klas?

Training

Taaldidactiek voor onderwijsassistenten

Met deze training vergroten onderwijsassistenten hun algemene didactische én vakspecifieke kennis op het gebied van taal.

Training

Inspelen op een sterke taalbasis bij peuters en kleuters

Spel heeft een belangrijke plaats in de ontwikkeling van peuters en kleuters. In deze training spelen we in op een sterke taalbasis bij jonge kinderen.

Webinar

Moeite met spelling: van observatie naar effectief oefenen

In dit webinar leer je hoe je komt tot een juiste analyse van het spellingprobleem en bespreken we verschillende interventievormen die je kunt inzetten.

Training

Close reading bij kleuters

Krijg met praktische voorbeelden inzicht in de werkwijze en mogelijkheden van close reading in de kleutergroep.

Training

EDI in een spellingles (verdieping)

Leer hoe je EDI effectief inzet tijdens een spellingles

Webinar

Woordenschat stimuleren bij NT2-leerlingen

Hoe stimuleer je de woordenschatontwikkeling zo effectief mogelijk bij NT2-leerlingen?

Daarnaast stimuleren wij je om taalvaardigheden te verbinden, zowel onderling als met andere vakken en andere talen. Hiervoor bieden we OA2SE aan. In dit traject worden taal-/leesvaardigheden gekoppeld aan leerinhouden, motivatie en eigenaarschap.

Tenslotte kunnen we scholen ondersteunen die hun taalonderwijs meer thematisch willen inrichten of leerlijnen willen verbinden en daarmee het aantal instructies doen afnemen in combinatieklassen.

Taal is vaak onderwerp in onderzoek. Visies en nieuwe evidence based theorieën houden wij scherp in de gaten, maar we waaien niet met elke wind mee. Wij zijn graag ambitieus en streven altijd naar kwaliteit: het beste voor leerkracht én leerling. Ons doel is om daarin realistisch te blijven en altijd de praktijk voor ogen te houden.

Voorbeelden van vragen waarmee je bij ons terecht kunt:

  • Wij gaan een nieuwe taalmethode kiezen, welke methode past bij onze school en hoe kunnen we dit implementeren?
  • Hoe kunnen we de resultaten van bijvoorbeeld begrijpend lezen, spelling of woordenschat vergroten?
  • Hoe kunnen we een doorgaande lijn van begrijpend luisteren naar begrijpend lezen aanbrengen?
  • Op welke manier kunnen we de leesmotivatie verhogen?
  • Kunnen jullie ons bijscholen over nieuwe didactische vormen zoals close reading?
  • Hoe kunnen we ICT een plek geven binnen ons taalonderwijs?
  • Hoe kunnen we integraal taalonderwijs vormgeven?
  • Hoe borgen we ons (vernieuwde) taalonderwijs m.b.v. taalbeleid?
  • Wij willen meer aandacht besteden aan meertalig onderwijs, hoe doen we dat?

In elke groep zitten leerlingen bij wie de taalontwikkeling minder vanzelf gaat (bijvoorbeeld kinderen met dyslexie) of leerlingen die stimulans nodig hebben om het beste uit zichzelf te halen (bijvoorbeeld hoogbegaafde leerlingen). Veel valt op te vangen door op de juiste manier te differentiëren. Dat kan in aanbod, in tijd, in uitdaging, in instructie of bijvoorbeeld door anders te beoordelen.

Waar nodig zoeken wij de samenwerking met onze collega’s die zich bezig houden met kinderen die buiten de differentiatie om nog andere extra’s nodig hebben: specialisten dyslexie en specialisten hoogbegaafdheid. Bij extra zorg speelt de verbinding kind, school én thuis zeer sterk.

Podcasts

Onze podcasts maken we voor iedereen die werkzaam is in het (basis)onderwijs of vanuit een andere rol met kinderen werkt. We bespreken een onderwijs en zorg gerelateerd onderwerp. Dat doen we in gesprek met onze experts op hun eigen vakgebied. In korte tijd praten we je zo bij over een onderwerp. Wat is het ook alweer precies? Hoe kan je jouw leerlingen hierbij ondersteunen? En waar kan je terecht voor extra hulp?

Artikelen

Hieronder vind je relevante artikelen over het onderwerp Taal & Lezen.
Piers van der Sluis

Downloads

In deze gratis downloads vind je handige tips en trucs om direct mee aan de slag te gaan.

Adviseurs

Annarein Dijkhuis

Adviseur

Marije Hoogland

Adviseur

Piers van der Sluis

Adviseurs

Ferdau Terpstra

Adviseur

Daarnaast stimuleren wij je om taalvaardigheden te verbinden, zowel onderling als met andere vakken en andere talen. Hiervoor bieden we OA2SE aan. In dit traject worden taal-/leesvaardigheden gekoppeld aan leerinhouden, motivatie en eigenaarschap.

Tenslotte kunnen we scholen ondersteunen die hun taalonderwijs meer thematisch willen inrichten of leerlijnen willen verbinden en daarmee het aantal instructies doen afnemen in combinatieklassen.

Taal is vaak onderwerp in onderzoek. Visies en nieuwe evidence based theorieën houden wij scherp in de gaten, maar we waaien niet met elke wind mee. Wij zijn graag ambitieus en streven altijd naar kwaliteit: het beste voor leerkracht én leerling. Ons doel is om daarin realistisch te blijven en altijd de praktijk voor ogen te houden.

Voorbeelden van vragen waarmee je bij ons terecht kunt:

  • Wij gaan een nieuwe taalmethode kiezen, welke methode past bij onze school en hoe kunnen we dit implementeren?
  • Hoe kunnen we de resultaten van bijvoorbeeld begrijpend lezen, spelling of woordenschat vergroten?
  • Hoe kunnen we een doorgaande lijn van begrijpend luisteren naar begrijpend lezen aanbrengen?
  • Op welke manier kunnen we de leesmotivatie verhogen?
  • Kunnen jullie ons bijscholen over nieuwe didactische vormen zoals close reading?
  • Hoe kunnen we ICT een plek geven binnen ons taalonderwijs?
  • Hoe kunnen we integraal taalonderwijs vormgeven?
  • Hoe borgen we ons (vernieuwde) taalonderwijs m.b.v. taalbeleid?
  • Wij willen meer aandacht besteden aan meertalig onderwijs, hoe doen we dat?

In elke groep zitten leerlingen bij wie de taalontwikkeling minder vanzelf gaat (bijvoorbeeld kinderen met dyslexie) of leerlingen die stimulans nodig hebben om het beste uit zichzelf te halen (bijvoorbeeld hoogbegaafde leerlingen). Veel valt op te vangen door op de juiste manier te differentiëren. Dat kan in aanbod, in tijd, in uitdaging, in instructie of bijvoorbeeld door anders te beoordelen.

Waar nodig zoeken wij de samenwerking met onze collega’s die zich bezig houden met kinderen die buiten de differentiatie om nog andere extra’s nodig hebben: specialisten dyslexie en specialisten hoogbegaafdheid. Bij extra zorg speelt de verbinding kind, school én thuis zeer sterk.