Home » Hoogbegaafdheid
Aanbod
Goed onderwijs aan (hoog)begaafde kinderen begint met een positieve grondhouding. Doel is om elk kind, ook het hoogbegaafde kind, te leren het beste uit zich zelf te halen.
Jij doet er toe
Talentontwikkeling is altijd een gevolg van aanlegfactoren en omgevingsfactoren. Jouw rol als leerkracht is daarbij cruciaal.
Het aanbod afstemmen op de leerbehoefte
Sommige excellente leerlingen laten goede prestaties zien, maar er zijn ook intelligente en (hoog)begaafde leerlingen die de potentie hebben om tot hoge prestaties te komen, maar het (nog) niet laten zien. Dit vraagt om maatwerk in aanbod én begeleiding.
Het leerproces centraal
Bij talentontwikkeling staat naast de inhoud ook het leerproces centraal. Taakbesef, samenwerken, planning, doorzetten, reflectie en tegenslag zijn belangrijke leervaardigheden. Veel excellente en/of (hoog)begaafde kinderen hebben moeite met deze vaardigheden.
Aandacht voor wilskracht
Wilskracht is de motor om tot leren te komen. In het bieden van maatwerk is deze wilskrachtcomponent steeds een onderdeel.
Op het gebied van (hoog)begaafdheid zijn wij er niet alleen voor leerkrachten. Wij voelen ons nauw betrokken bij de problematiek van (hoog)begaafde kinderen waarbij de schooltijd moeizaam verloopt, leerlingen die thuiszitten of leerlingen bij wie dit dreigt te gebeuren. We helpen deze leerlingen, hun ouders en de school. Dit doen we tijdens kortdurende consultaties, maar we onderzoeken en begeleiden ook de (hoog)begaafde leerlingen zelf.
Podcasts
Artikelen
Downloads
Jij doet er toe
Talentontwikkeling is altijd een gevolg van aanlegfactoren en omgevingsfactoren. Jouw rol als leerkracht is daarbij cruciaal.
Het aanbod afstemmen op de leerbehoefte
Sommige excellente leerlingen laten goede prestaties zien, maar er zijn ook intelligente en (hoog)begaafde leerlingen die de potentie hebben om tot hoge prestaties te komen, maar het (nog) niet laten zien. Dit vraagt om maatwerk in aanbod én begeleiding.
Het leerproces centraal
Bij talentontwikkeling staat naast de inhoud ook het leerproces centraal. Taakbesef, samenwerken, planning, doorzetten, reflectie en tegenslag zijn belangrijke leervaardigheden. Veel excellente en/of (hoog)begaafde kinderen hebben moeite met deze vaardigheden.
Aandacht voor wilskracht
Wilskracht is de motor om tot leren te komen. In het bieden van maatwerk is deze wilskrachtcomponent steeds een onderdeel.
Op het gebied van (hoog)begaafdheid zijn wij er niet alleen voor leerkrachten. Wij voelen ons nauw betrokken bij de problematiek van (hoog)begaafde kinderen waarbij de schooltijd moeizaam verloopt, leerlingen die thuiszitten of leerlingen bij wie dit dreigt te gebeuren. We helpen deze leerlingen, hun ouders en de school. Dit doen we tijdens kortdurende consultaties, maar we onderzoeken en begeleiden ook de (hoog)begaafde leerlingen zelf.
Kalender
Contact
Cedin is dé organisatie voor iedereen die de kwaliteit van zijn onderwijs duurzaam wil versterken. Dagelijks trainen, coachen en adviseren wij onderwijsprofessionals in heel Nederland. Dat doen we altijd praktijkgericht, zodat je er morgen mee verder kunt.
Ontwerp en realisatie: NIO Communicatie & Internet
Congres van Goed naar Goud | 26 maart in Houten | Keynotes: Doug Lemov & Pedro de Bruyckere
Bekijk hier het programma en schrijf je in!“Close Reading is een aanpak om het leesplezier weer terug te krijgen!”
Lees hier het artikel