Home » Iedereen met plezier naar school
Colette Oving en Sacha van Nek zijn leerkrachten van groep 7 van OBS De Opslach in Franeker. Zij draaien al een aantal jaren samen dit leerjaar. Dit schooljaar merkten ze dat de groep uit balans was. Om dit op te lossen vroegen ze ondersteuning van Cedin. We spraken met beide leerkrachten hierover:
“Onze groep is een echte jongensgroep. Met 17 jongens en 5 meisjes zaten wij constant in een storm. Zo voelde het. Leerlingen deden luidruchtig en er werd veel gesproken. Wij vroegen ons oprecht af wat er gebeurde. Zijn wij als leerkrachten wel goed bezig? Maike heeft ons en de groep daarom geobserveerd. Ze heeft gekeken hoe voorspelbaar ons eigen gedrag is. Maar ook wie degenen zijn die de groep aansturen. Dat zie je als leerkracht niet. Zij kon dat mooi observeren. Bepaalde blikken tussen kinderen mis je tijdens het lesgeven. Uiteindelijk bleek het echt te gaan om een wisselwerking in de groep.”
“Maike heeft vervolgens een aantal workshops in de klas gegeven. Dit was bedoeld om de kinderen inzicht te geven in hun eigen gedrag. Waar staan ze? Hoe fijn vind je het in de klas? Hoe veilig voel jij je? Kun je goed werken? Uit een anonieme vragenlijst bleek bijvoorbeeld dat er ook kinderen waren die het eigenlijk helemaal niet zo leuk vonden in de klas. Het mooie daarvan was dat de groep samen besloot dat dit niet de bedoeling kon zijn. Daarom hebben we samen afspraken gemaakt over het gedrag wat ze moeten laten zien om iedereen met plezier naar school te laten gaan.
We hebben nu meer inzicht welke rollen de kinderen binnen de groep hebben. De leider is duidelijk. Als je die een beetje op de hand hebt, kom je een heel eind. Wat we heel mooi vonden is het verhaaltje dat Maike met de kinderen deelde over terugkijken op school. Welke mooie herinneringen heb je dan? Dat hoor je nu nog steeds terug: ‘Juf, we maken nu samen mooie herinneringen hè?’”
“Doordat we nu meer inzicht hebben in hoe onze groep werkt, ervaren we dat we meer grip hebben. De kinderen corrigeren elkaar steeds vaker in de klas. Dat is wel mooi om te zien. Wij hoeven niet meer om stilte te vragen. Dat regelen ze zelf als we het teken geven. Ook tijdens de lessen: wij lopen naar het schema en ze maken hun herstelmoment.
We hebben samen met de kinderen inzicht gekregen in de groep. Hierdoor kregen juist ook de stillere kinderen een boost. Ze hoorden namelijk dat zij erg goed bezig zijn in de groep. Dat compliment sterkte deze kinderen in hun goede gedrag. En ze wilden ons zelfs helpen het beter te doen. Door bijvoorbeeld anderen aan te spreken op negatief gedrag.”
Cedin is dé organisatie voor iedereen die de kwaliteit van zijn onderwijs duurzaam wil versterken. Dagelijks trainen, coachen en adviseren wij onderwijsprofessionals in heel Nederland. Dat doen we altijd praktijkgericht, zodat je er morgen mee verder kunt.
© 2024 Cedin | Algemene voorwaarden | Privacy statement | Disclaimer
Ontwerp en realisatie: NIO Communicatie & Internet
Congres van Goed naar Goud | 26 maart in Houten | Keynotes: Doug Lemov & Pedro de Bruyckere
Bekijk hier het programma en schrijf je in!“Close Reading is een aanpak om het leesplezier weer terug te krijgen!”
Lees hier het artikel